Gadget review: JBL Quantum DUO computer speaker

JBL richt zich sinds kort op de gamers. Naast koptelefoons in de quantum-reeks (zoals de JBL Quantum 600) komt het merk ook met een coole speakerset voor je computer, de JBL Quantum Duo. De speakerset heeft een ingebouwde ledverlichting die je kunt aanpassen naar jouw smaak, zodat het helemaal aansluit op jouw gaming-setup.

Vormgeving

De JBL Quantum Duo bestaat uit twee speakers, die gemaakt zijn van mat-zwart kunststof, omrand met een glanzende pianozwarte band aan de voorkant van de luidsprekers. De voorkant heeft een design met een subtiele diagonale streep, een ontwerp dat ook doorgevoerd wordt in de verlichtingsstrips aan de zijkant van de luidsprekers. Op de rechter speaker vind je alle instelmogelijkheden, waaronder de volumeknop. Links van de volumeknop vind je een aanraakgevoelig vlak om de Surround Sound in te schakelen, aan de rechterkant vind je een optie om de verlichting in of uit te schakelen. Bovenop de speaker zijn vier knoppen voor het wisselen van verlichtingskleur of het lichteffect, een knop voor de bluetooth en de aan/uitknop. Qua kleuren kun je kiezen uit paars, blauw, groen, geel, oranje, roze en regenboog. De lichteffecten bestaan uit Vast, Golf en Stroom. De speakers zelf hebben geen raster aan de voorkant. Daardoor zie je de stoere elementen van de drivers en tweeters. Een robuust raster had de cool-factor van de speakers ook goed benadrukt, maar deze ‘basic look’ kan ons ook bekoren. Leuk detail: De rand van de drivers licht een beetje op. in het donker of schemer ziet dat er erg cool uit!

Geluid

De speakers bevatten een 2,5″ woofer en een 0,75″ tweeter. Ze leveren een imposant volume van 20W, zeker op een bureau is dat een fiks volume. Je zit namelijk redelijk dicht op de luidsprekers! Het frequentiebereik gaat van 60Hz naar 20kHz. Dat houdt in dat je de heel zware basgeluiden niet in je bereik hebt, maar daarvoor moet je al snel kijken naar een externe subwoofer. De geluiden zijn zeker zwaar genoeg voor op je bureau. Ondanks het ‘beperkte’ bereik, weet de JBL Quantum Duo een flinke bas te genereren. Voor een 2.0-set is dat ronduit indrukwekkend te noemen, hoewel je natuurlijk wel moet houden van die extra bas. Gelukkig kun je in de instellingen van je computer de bas iets tweaken, mocht je hem te overheersend vinden. De zware bas heeft ook zijn weerslag op de middentonen. Die klinken warm en zwaar, zonder in te boeten op de heldere boventonen. Hier heeft de bas wel de overhand. De hoge tonen krijgen – zoals het een speakerset voor gamers betaamt – wel de boventoon. Ze zijn scherp en helder. Voor muziek is dat niet altijd fijn, voor gamers heb je net het voordeel van je oren. De surround-modus doet best goed werk. Het zorgt er voor dat het lijkt alsof de speakers verder uit elkaar staan.

Praktische zaken

Je kunt de speaker op drie manieren verbinden met je apparatuur. De eerste – en makkelijkste – mogelijkheid is via een Micro-USB aansluiting. Je computer herkent automatisch de speakerset en zal “JBL Quantum Duo” aan je audio-apparaten toevoegen. Een andere manier is om je speakers aan te sluiten via de standaard 3,5mm audiokabel. Die steek je in je Audio-uit-poort van je computer (of de koptelefoonaansluiting). Beschikt je computer over bluetooth, dan zou je hem ook op die manier kunnen koppelen. Heel veel nut heeft dat niet, tenzij je een laptop gebruikt en geen zin hebt om iedere keer die kabels in te pluggen. De Bluetooth 4.2 verbinding was in ons geval stabiel en leverde nagenoeg geen vertraging op. Wij gebruiken de bluetooth echter lieverr voor onze smartphone en tablet! Leuk detail: aan de voorkant van de speaker vind je ook een 3,5mm aansluiting. Daar kun je jouw koptelefoon inpluggen!

Ga direct naar JBL Quantum duo op BOL.com.

Recensie over JBL Quantum Dup

De JBL Quantum Duo is een imposante speaker voor je computer, die een flinke bas levert voor zijn compacte formaat. Het geluid is – zoals je van JBL gewend bent – vol en rijk, met een nadrukkelijke bas en in dit geval best schelle hoge tonen. Voor gamers is dat ideaal, je hoort details veel beter. Bij sommige games leek het zelfs dat je de geluiden van spelers beter hoorde dan de achtergrondmuziek! De surround-functie levert een fijne meerwaarde op bij het gamen, maar ook films krijgen hierdoor een extra dimensie. De lichteffecten zijn een leuke touch. Je kunt ze makkelijk in- of uitschakelen en van kleur wisselen.

Quantum Duo, JBL
Meer weten?
Prijs: 159 euro.