Gadget review: JBL Quantum 910 Wireless

Gamers opgelet! Wij mochten het topmodel van JBL testen: de JBL Quantum 910 Wireless. De headset biedt toffe features als surround sound, head-tracking, multi-platform en zelfs actieve ruisonderdrukking. Maar hoe vevalt al die techniek in de praktijk? En is de koptelefoon zijn prijskaartje van 250 euro wel waard?

Vormgeving

Een ding is zeker: het uiterlijk van de JBL Quantum 910 Wireless ziet er in alle opzichten uit als een echte gaming headset. Hij is stoer, high tech, heeft aanpasbare ledverlichting en beschikt over een imposant aantal toeters en bellen. Eerlijk is eerlijk: mijn smaak is het niet, ik houd persoonlijk van een meer ingetogen stijl, maar ik kan me voorstellen dat hier absoluut een grote markt voor is. Op de oorschelpen vind je een aantal schuifen en draaiwieltjes, waarmee je de ervaring tot in de puntjes kunt aanpassen. Denk aan een knop om het volume aan te passen, mara ook om de verhouding tussen gamegeluiden en het chatvolume te finetunen. Pluspunt: dit model is Discord gecertificeerd, mocht je van dat platform gebruikmaken. Het lijvige ontwerp zit zo vol techniek dat hij wat aan de zware kant is: bijna 420 gram. Dankzij de grote oorschelpen en de comfortabele hoofdband wordt dat echter netjes verdeeld over je hoofd, zodat je daar bijna niets van merkt.

PC Gamers

Hoewel de JBL Quantum 910 Wireless compatible is met alle consoles, is hij toch met name interessant voor PC gamers. Met de speciale software voor koptelefoons op de pc kun je hem namelijk echt op alle fronten aanpassen, van de equalizer tot aan de verlichtingsinstellingen. De overgangen van de lichteffecten vond ik trouwens niet bijzonder fraai – je zag de onderlinge stappen te duidelijk verspringen. Dankzij de USB-dongle krijg je een directe lag-vrije verbinding met je headset. Je kunt die dongle gebruiken voor je PC, Nintendo Switch en Playstation, voor de XBOX zul je het moeten doen met de meegeleverde 3,5mm audiokabel.

Het geluid

Zeldzaam onder gaming-headsets, maar door de extra ruisonderdrukking (ANC) voel je je nog meer ondergedompeld in de game. De headset beschikt ook over een surround-modus, die je in twee standen kunt activeren: DTS en JBL QuantumSPHERE 360. De laatstgenoemde moet je wel even kalibreren, waarbij de kleine meetmicrofoon wordt gebruikt om het perfecte surround sound af te stellen. En ja, dat klinkt wat spannender dan het is. Bovendien verminderde de QuantumSPHERE de kwaliteit van het geluid aanzienlijk, waardoor het niet onze voorkeur genoot.

Geluidskwaliteit

De JBL Quantum 910 Wireless laat van zich gelden op het gebied van geluidskwaliteit. Natuurlijk zit er het kenmerkende JBL-sausje overheen, maar ondanks de wat aanwezige baspartijen is het geluid ook bijzonder helder in de middenpartijen en hoge regionen. Activeer je de surroundfunctie in de koptelefoon, dan merk je wel een demping van het geluid: het klinkt ineens een stuk vlakker en minder aantrekkelijk. De head-tracking functie is een leuke feature, maar in de praktijk zit je toch gewoon in het midden van het scherm, volledig gefocust op de actie. Het is dus een leuke gimmick, maar niet heel veel meer dan dat.

Ga direct naar JBL Quantum 910 Wireless op BOL.com.

Recensie over JBL Quantum 910 Wireless

De Quantum 910 Wireless is een echte alleskunner met heel wat toffe features onder de motorkap. Het prijskaartje wordt voor een deel waargemaakt door de geluidskwaliteit, hoewel we de kwaliteit van de microfoon niet echt briljant vonden – die leverde een wat vlak geluid op bij de ontvanger. De koptelefoon is in het bijzonder geschikt voor pc-gamer dankzij de software om alles tot in de puntjes aan te passen. Dat je hem ook draadloos kunt gebruiken op de PS4 en de Nintendo Switch is natuurlijk een fijne bonus. De accuduur van 39 uur is briljant, maar dan is niet gerekend op de ruisonderdrukking en de verlichting. Je kunt de koptelefoon overigens wel gebruiken tijdens het opladen, je hoeft dus echt geen moment te missen.

JBL Quantum 910 Wireless
Adviesprijs: 250 euro.

Op zoek naar coole gadgets?