Boek recensie: Jack Reacher 25: De Wachtpost

Lee Child heeft met zijn boeken over Jack Reacher een echte goudmijn in handen. De Wachtpost is inmiddels de 25e actiethriller waarin deze bijzondere held de hoofdrol speelt. De ex-militair heeft zijn strepen verdiend en struint nu als dakloze door Amerika, niet gehinderd door een geldgebrek (hoewel daar nooit een woord aan vuil wordt gemaakt) en weet zichzelf ook iedere keer weer in een benarde situatie te werken. Zo ook in zijn jubileumuitgave, die Lee Child heeft geschreven met zijn neef Andrew Child, die al een aantal boeken heeft geschreven onder de naam Andrew Grant.

Gegevensverlies

Het verhaal van Jack begint meestal op het moment dat hij in een nieuw stadje terecht komt en ontdekt dat er een bepaalde groepering behoorlijk misbruik maakt van hun machtspositie. In dit deel is dat deels zo. De stad waarin hij aankomt, in de buurt van Nashville, Tennessee, kampt met een technisch probleem. Er blijkt een cyberaanval te zijn, waardoor het grootste deel van het netwerk in de stad plat ligt, van stoplichten tot aan de politiediensten. Rusty Rutherford, een lokale IT-er, krijgt hiervan alle schuld in zijn schoenen geschoven. Hij wordt door iedereen met de nek aangekeken en dan ook diep in de nesten. Toch blijkt hij niets met de aanval te maken te hebben. Sterker nog: zijn software heeft ergere schade beperkt.

Serverperikelen

Er is echter iets vreemds aan de hand. Na de cyberaanval is het serverpark van de gemeente afgevoerd bij het grof vuil. Alle gegevens van de gemeente staan misschien nog op de harde schijven, maar die zijn dus afgevoerd naar het recyclebedrijf. Wanneer Jack in contact komt met Rusty, raken ze aan de praat en besluit Jack om Rusty Rutherford te helpen. Samen gaan ze op zoek naar de daders van de cyberaanval… en naar de verdwenen harde schijven. En dat laatste lijkt lastiger dan gedacht!

Lange geschiedenis

Er blijkt een flink aantal partijen op zoek te zijn naar belastende informatie. In een grijs verleden zouden er namelijk Russische spionnen in het kleine dorpje te hebben gewoond, maar in dat huis woont inmiddels een oude man, die onderzoek doet naar zijn eigen verleden. Zo komt Jack in aanraking met de Russische maffia, nazi’s, verborgen geheimen en – zijn grootste nachtmerrie – mobiele telefoons. Toch weet Jack er het beste van te maken, samen met Rusty Rutherford, diens vriendin en wat hulp van de plaatselijke politie en een undercoveragent.

Laten voorlezen

De Wachtpost is een van de nieuwere boeken die je kunt luisteren op Storytel. Het is voorgelezen door een van mijn favoriete voorlezers, Frans van Deursen. Een heerlijke stem, die de intonatie op de juiste plek weet te leggen. Een nadeeltje: soms wil ik de snelheid van het voorlezen verhogen naar 1,25 of 1,5 (simpelweg vanwege het tijdsvoordeel). Door de staccatomanier van voorlezen werkt dat bij Frans niet zo prettig.

Ga direct naar Jack Reacher 25: De Wachtpost op BOL.com.

Recensie over Jack Reacher 25 – De Wachtpost

Het 25e boek van Jack Reacher is nog altijd even spannend als de vroegere delen. Het is knap en indrukwekkend dat Lee Child nog altijd een originele draai aan het bekende verhaal weet te geven, hoewel sommige feiten inmiddels een beetje een herhaling van zetten begint te worden. Het verhaal heeft genoeg originele plottwists en verrassingen om je van het begin tot het eind te laten doorknallen!

Jack Reacher 25,: De Wachtpost,
Uitgever: Luitingh-Sijthoff, 336 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789024591947. Prijs: 21.99 euro.