Boek recensie: In Het vervloekte hart, Rima Orie

Rima Orie maakte met haar debuut, De Zwendelprins, een goede indruk op veel recensenten en lezers. Het is niet eenvoudig om zo’n ingewikkeld en uitgebreid verhaal uit de doeken te doen. Toch had het boek in mijn ogen nog heel wat haken en ogen. Ik was dan ook erg benieuwd naar het tweede boek van haar hand, In Het Vervloekte Hart!

Exotisch avontuur

Waar De Zwendelprins in eerste instantie gebaseerd was op de geschiedenis van India, duikt Rima in In Het Vervloekte Hart opnieuw haar familiegeschiedenis in. Daarmee komt ze in Suriname terecht, waar de volkeren verdeeld zijn en de blanke kolonisten de macht proberen te grijpen. Slavernij, oorlog en geweld zijn aan de orde van de dag, maar het dagelijks leven wordt voornamelijk beheerst door magie en monsters – en dan met name de monsters die tevoorschijn komen tijdens de bloedmaan. Het verhaal speelt zich echter af in de Surinaamse jungle, met Indiase invloeden.

Bloedmaan

Dat is niet het enige erge wat er gebeurt tijdens de magische periode van de bloedmaan: kinderen die op dat moment geboren worden, krijgen bepaalde mysterieuze krachten mee. De bevolking heeft er niets mee op en bestempelt de kinderen als monsters. Ze worden afgedankt en weggedaan. Soms is de ouderliefde echter groter dan dat, zoals de moeder van Priya. Niet dat ze een heel hartelijk en warm nest had om in op te groeien, haar slimme zus Ishani kreeg veel meer aandacht. Zowel haar moeder als haar zus raakten Priya bovendien nooit aan… en dat laat wel een merk achter. Dan is er echter de mogelijkheid om naar Kawatta te mogen, het grote kamp dat strijd tegen de blanke bezetters, de Frijlanders. Een manier voor Priya om zichzelf te bewijzen en een nieuwe start te maken! Maar dan zal ze het wel moeten opnemen tegen haar eigen zus… waarbij ze tot grote schrik van iedereen allebei worden uitgeloot.

Nieuwe vijanden

Eenmaal in Kawatta blijkt dat het leger daar de vreemde zielbespelers beter heeft omarmd dan de plaatselijke bevolking. De kinderen met magische krachten krijgen een eigen plekje in de legerbasis, maar dat betekent ook dat Ishani en Priya uit elkaar worden gehaald. Priya blijkt een groot talent te hebben, dat ze maar lastig onder de knie kan krijgen. Jammer genoeg, want Kawatta wordt niet alleen geteisterd door de Frijlanders, maar ook door de bloeddorstige Rabido’s, een soort zombies die het gebouw onveilig maken. Dat is echter nog niet alles: de generaal verbergt een groot geheim, dat een kwestie van leven of dood kan betekenen voor iedereen in het hele land!

Ga direct naar In het vervloekte hart op BOL.com.

Recensie over In het vervloekte hart

In Het Vervloekte Hart is een prettig uitgewerkt boek, met gekleurde bladeren op de snede en een goudkleurige inleg in de stoffen omslag. Het verhaal zelf is spannend en soms ook wel een beetje hectisch, het heeft eigenlijk wel wat weg van een spannende zombieslayer en de frustraties van de meeste magische avonturenboeken. Priya is maar een eenvoudige soldaat, die verliefd wordt op de zoon van de generaal, Reza. Over hem hoor je verder niet zo heel veel, evenals de generaal (die ook nauwelijks in beeld komt). Het Vervloekte Hart draait vooral om Priya, hoewel ik best wel meer had willen weten over haar vrienden en omgeving. De verbasteringen naar de Surinaamse en Indiase cultuur zijn slim gevonden, de gebeurtenissen berusten regelmatig op cliche’s (hoewel de mix van elementen zorgt voor een verrassende kwinkslag). Het verhaal zelf is onderhoudend en vlot geschreven, waardoor het een echte pageturner is geworden. Een imposante spong voor Rima Orie!

Titel: In het vervloekte hart
Uitgever: Moon uitgevers
Aantal pagina’s: 448