logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Spel recensie: Imperial Settlers, White Goblin Games

Ken je het computerspel The Settlers nog? Dan ben je best oud 😉 maar heb je ook uren versleten aan een geweldig strategiespel dat je vroeg een volk te ontwikkelen naar een welvarend geheel. Best knap dat dit concept is doorgevoerd naar een nieuwe dimensie: die van een bordspel. Imperial Settlers brengt dat bekroonde spel namelijk naar je tafel, in de vorm van een bordspel. Het spel zelf is geweldig cool uitgevoerd, met houten speelfiguurtjes in verschillende vormen en verschillende uitgewerkte speelkaarten waarmee je jouw volk laat groeien.

De spelregels van Imperial Settlers in het kort

Wanneer je de doos opent, zul je even afgeschikt worden door de enorme handleiding. Geen nood, het is een duidelijk en leuk leesbaar boekje, dat gebruikmaakt van grote letters en veel plaatjes. Daar ben je dus vrij snel doorheen. Houd echter wel rekening met een half uurtje tot drie kwartier voor je echt kunt beginnen, wanneer je he spel voor het eerst speelt. Toch is de basis van het spel niet heel moeilijk of lastig. Je hebt namelijk vier stappen die je per ronde uitvoert, met vijf rondes in totaal:

  • Kaarten pakken
    Je mag 1 Volkkaart pakken en 2 algemene locatiekaarten, volgens een ingenieus systeem waarbij je ze echt mag kiezen.
  • Voorraad aanvullen
    Hiervoor kijk je op je Volkerenkaart wat je als basis mag pakken. Daarnaast kijk je welke locaties goederen produceren – die grondstoffen mag je ook pakken.
  • Actie uitvoeren
    • Een locatie bouwen
      Koop een kaart met de daarop aangegeven grondstoffen. Je mag ze direct neerzetten en gebruiken. Je krijgt direct de bouwbonus en de eventueel verbouwde goederen.
    • Een handelsverdrag sluiten
      Leg een Volkkaart ondersteboven onder je Basiskaart. In het blauwe strook zie je de goederen, goud of poppetjes die je de volgende beurt mag pakken.
    • Plunderen
      Sloop een van je kaarten op hand of de locatiekaart van je tegenstander en verkrijg de goederen die als Plunderbonus staan vermeld. Daar staan overigens ook poppetjes, goud en overwinningspunten tussen…
    • Actielocatie activeren
      Sommige kaarten hebben een actie die je mag uitvoeren. Ze lopen heel erg uiteen, maar hebben stuk voor stuk hun prijs.
    • 2 arbeiders activeren om 1 grondstof of 1 kaart te kopen
  • Opruimen
    Alle grondstoffen die over zijn lever je weer in, tenzij je ze mag bewaren volgens je volkskaart.

Dat klinkt niet heel moeilijk, toch? Het doel van het spel is om zoveel mogelijk overwinningspunten te verkrijgen. Die krijg je van een locatie, maar bepaalde acties leveren je ook overwinningspunten op. Zo mag je bij de Duistere Tempel van de Azteken een locatie plunderen, om vervolgens de opbrengst te offeren voor twee overwinningspunten per grondstof! Dat schiet lekker op. Het volk dat aan het einde van het spel de meeste overwinningspunten heeft behaald, is de winnaar. Deze worden bijgehouden op een scorebord.

Volkeren

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je wereld bestaat uit verschillende volkeren, ieder met zijn eigen eigenschappen. Heel duidelijk is de eigenschap wat je aan het begin van iedere ronde aan grondstoffen krijgt en welke middelen je mag meenemen naar een volgende ronde (alle verzamelde grondstoffen worden namelijk in de vierde stap, opruimen, weer afgelegd. Daarnaast is het ene volk beter in veroveren, het andere in het verkrijgen van overwinningspunten en weer een ander in het verkrijgen van grondstoffen. Speel dus met de Barbaren, Romeinen, Egyptenaren en Japanners om te kijken welk volk het beste aansluit bij jouw speelstijl. Ieder volk heeft zijn eigen deck met locatiekaarten, maar er is ook een algemene stapel locatiekaarten, waar iedereen uit mag putten.

Het verschil tussen algemene locatiekaarten en volkkaarten

Aan het begin van iedere beurt mag je 1 volkkaart en twee algemene locatiekaarten pakken. De locatiekaarten zijn goedkoper om te bouwen, maar kunnen in tegenstelling tot de volkkaarten geplunderd worden (met uitzondering van de Japanse volkkaarten, die ook geplunderd kunnen worden). Voor volkkaarten moet je bovendien vaak een neergelegde locatiekaart opofferen, wat de bouwkosten al flink opdrijft. Aan de andere kant levert een volkkaart 2 overwinningspunten op aan het einde van het spel, terwijl een algemene locatiekaart slechts 1 overwinningspunt oplevert. Volkkaarten hebben bovendien de eigenschap om als Handelsovereenkomst ingezet te worden. Je legt ze daarvoor ondersteboven achter je volkerentabel. Aan het begin van iedere beurt krijg je nu de grondstof die in de ‘overeenkomst’ staat vermeld.

Ga direct naar Imperial Settlers op BOL.com.


Recensie over Imperial Settlers

CooleSuggesties topper

Zin in een uitgebreid spel met slinkse tactieken en vooral veel actie? Dan is dit echt iets voor jou. Je bent vrij snel aan de beurt, je mag immers maar 1 actie uitvoeren per beurt in de derde fase van iedere ronde, waardoor je snel weer aan de beurt bent. De algemene kaarten en volkkaarten vullen elkaar goed aan, het is ook erg leuk dat de volkkaarten eigenschappen verwerkt hebben van de daadwerkelijke volkeren. Het spel is geweldig mooi uitgevoerd en gebruikt houten figuurtjes, kaarten en fiches op een heel natuurlijke manier na elkaar. Zaak is wel om niet té veel te plannen – bij ons duurde de potjes gemiddeld zo’n 2 uur, simpelweg omdat alle stappen teveel overdacht werden. Naast tactiek speelt geluk namelijk een grote rol: je bent overgeleverd aan het lot van de kaarten… zijn dat sterke kaarten die je veel opleveren, of juist actiekaarten die weinig grondstoffen in het laatje brengen?

Score: 9


Informatie

, White Goblin Games
Genre: bordspel, Tijdsduur: 45-90 minuten.
Voor 1-4 spelers. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: 39.95 euro.

Speelgoed en spellen koop je bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.