logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Onderschat de impact van drukwerk niet!

Veel bedrijven zijn nagenoeg volledig digitaal. Als ik kijk naar CooleSuggesties en mijn tekstbureau, De Letterkamer, komt er weinig fysieks bij kijken. Ik heb een functioneel ingericht thuiskantoor, dat wel, maar mensen bezoeken mijn website en nemen contact op via e-mail of bellen me op om te informeren naar mogelijke samenwerkingen. Hoewel ik nauwelijks fysieke post verstuur, is drukwerk toch belangrijk. 

Beeld inprenten

Mensen zijn nu eenmaal ontzettend visueel ingesteld. Ze onthouden in de regel eerder dingen die ze zien dan wanneer ze iets horen. Zelfs als je een thuiskantoor hebt, kun je nog altijd baat hebben bij een uiting van je bedrijf aan je huis – al laat je een vlag bedrukken die je op je gevel hangt! Mensen zien je merk, bezoeken wellicht je website en zullen je naam onthouden. Zo eenvoudig werkt het. En hoe vaker ze een naam zien, des te beter blijft deze hangen. Het is een kwestie van gezien worden. Dat houdt niet in dat je overal folders en visitekaartjes moet laten slingeren, maar zorg dat je iets fysieks hebt om uit te delen als je de mogelijkheid zich voordoet.

Over visitekaartjes en fysieke facturen

Natuurlijk willen veel bedrijven tegenwoordig een factuur niet meer per post ontvangen, maar als pdf. Op die manier kan een factuur automatisch worden verwerkt door het boekhoudprogramma, wat een prettige hoeveelheid tijd (en geld) scheelt. Toch zijn er vaak genoeg mogelijkheden om iets concreets op te sturen. Denk aan een offerte of een contract. Zorg dat alles wat je verstuurt – of dat nu digitaal is of op papier – dezelfde uitstraling heeft. De logo’s op dezelfde plek, hetzelfde lettertype en dezelfde styling-elementen. Zelfs je visitekaartje moet overeenkomen met je overige uitingen, hoe functioneel zo’n kleinood ook is. Denk bij papieren facturen, offertes en contracten ook aan het materiaal dat je gebruikt. Bij visitekaartjes kiezen mensen vaak voor een chique materiaal, maar het overige drukwerk komt gewoon uit de printer gerold, op standaard papier. Goedkoop printpapier heeft nagenoeg geen uitstraling, hoe strak en gaaf de vormgeving ook is. Gebruik je papier met een embossed logo of een mooie structuur, dan maak je een veel betere indruk. 

Voorbedrukt papier

Zorg dus altijd dat je een doosje papier klaar hebt staan dat past bij de uitstraling en kwaliteit van je bedrijf. Daarbij zou ik het altijd laten voorbedrukken met je logo en de nodige zakelijke elementen als je contactgegevens in de voetregel. Waarom? Nou – eigenlijk heel simpel. Als je jouw drukwerk al in kleur laat uitvoeren, kun jij weer besparen op je printkosten… zelfs op je printer! Zeker als je normaliter alleen je logo in kleur zou afdrukken, kun je in dit geval kiezen voor een degelijke zwart-wit printer, die veel goedkoper zijn dan kleurenprinters. Bovendien droogt inkt razendsnel uit. Als je nooit kleuren gebruikt om te printen, is het zonde om ze telkens te moeten vervangen omdat je printer aangeeft dat de cartridge niet meer naar behoren functioneert. Maar ook al heb je een kleurenprinter ter beschikking, zal die zeker niet op kunnen tegen de drukkwaliteit van een professionele drukkerij. Je logo en tekst komen strakker op het papier, wat jouw professionele uitstraling ten goede komt.

Drukwerk all the way

Ikzelf vind het leuk om me te omringen met fijne spullen om mee te werken. Kwaliteit boven alles. Maar als die spullen er ook nog eens gaaf uitzien, dan is dat wel een bonus. Kun je niet vinden wat je zoekt? Denk er dan eens aan om ze zelf te laten bedrukken! Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het bedrukken. Van tussenschermen op werkplekken tot magneetborden, van kleding tot je eigen servieslijn. De uitstraling van je bedrijf is ontzettend belangrijk – zorg dat je een geweldige eerste indruk maakt op nieuwe klanten! Let daarbij trouwens wel op wat diversiteit. Overal simpelweg je logo op laten bedrukken ziet er misschien best professioneel uit… maar ook een tikje saai.

Creatief met drukwerk

Ga daarom een stapje verder en gebruik de styling en vormgeving van je bedrijfslogo om verder te gaan met ontwerpen. Verwerk je logo in een gaaf ontwerp (of maak een ontwerp in je huisstijl, zonder je logo) voor het bedrukken van canvas tassen voor relaties en personeel, koffiekopjes of een groot magneetbord, dat je bovendien kunt gebruiken als planbord voor je SCRUM-projecten. In je kantoor kun je gebruik maken van bedrukte scheidingswanden, zitkubussen en zelfs raamfolie, die niet alleen je boodschap naar buiten brengen maar ook zorgen voor wat zonwering en privacy voor je medewerkers. 

Laat je naam gelden – laat je zien!

~ Dit is een aangeleverd artikel of betreft een samenwerking ~

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.