Game review: Immortals: Fenyx Rising

De afgelopen dagen heb ik me ondergedompeld in een Griekse goddelijke wereld om je vingers bij af te likken, onder het sarcastische betoog van Zeus en Prometheus, die er alles aan doen om hun eigen hache te redden van een onvermijdelijke ondergang door Typhon. Immortals Fenyx Rising neemt je mee naar de Griekse oudheid en laat je als jonge krijger – een beetje een kneusje, eigenlijk – rondrennen tussen monsters, tempels, versteende mensen en tot bomen of kippen omgetoverde goden om de toekomst van de mensheid (en de goden) veilig te stellen.

Assassin’s Creed voor beginners?

Het meest opvallende is wel dat Immortals Fenix Rising een aantal bekende elementen met elkaar combineert tot één spectaculaire game. Het is natuurlijk aannemelijk en vrij logisch om Ubisoft’s Assassin’s Creed erbij te halen, deze game neemt je ook mee naar een tijd hier ver, ver vandaan. Zo moet je hoge punten opspeuren om belangrijke punten in de omgeving kenbaar te maken, die je vervolgens als waypoint kunt markeren in het ingebouwde kompas. Maar gelukkig heeft Immortals Fenyx Rising ook een geheel eigen uitstraling en imago. Het legt bijvoorbeeld veel meer nadruk op het puzzelen en vechten, met een vleug behendigheid, klauteren en balanceren, waarbij Assassin’s Creed een grotere nadruk heeft op het sluipen en acrobaat-spelen, ligt het bij Immortals Fenyx Rising eerder op het puzzelen.

Krachten sparen

Het mag logisch zijn dat jouw hoofdpersoon Fenyx al snel aan krachten zal winnen tijdens het spelen. Niet alleen vind hij in de eerste paar missies al mythische voorwerpen, waarmee hij (of zij, je kunt ook kiezen voor een meisjesfenyx) pijlen schiet, zware voorwerpen verplaatst en zelfs korte stukjes kan vliegen, maar ook op het gebied van uithoudingsvermogen en zijn levensbalk maakt de jonge Fenyx grote sprongen. Voordat je jouw statistieken hebt verbetert kun je alles op pijl houden met magische rode kookpotten en blauwe paddestoelen die je uithoudingsvermogen herstellen. Maar kinderen: in het echt mag je natuurlijk geen wilde paddestoelen eten, he! Dat is heel gevaarlijk! Moet je langere stukken overbruggen? Dan kun je verschillende dieren kiezen om je mee te verplaatsen. Hoe handig is dat?

Verschillende missies

Natuurlijk heb je een verhaal om te volgen. De goden willen hun plekje in de wereld veiliggesteld zien, en doen er alles aan om je daarbij op het juiste pad te houden. Daarnaast zijn er talloze missies waar je tijd in kunt stoppen. Daarmee verzamel je schatten, geld en de felbegeerde Ambrosia om jouw karakter te kunnen upgraden. Voor je bij die schatkisten of puzzels bent aangekomen, zul je het moeten opnemen tegen geduchte tegenstanders. Probeer ondertussen te genieten van de open wereld waar je doorheen rent, die is namelijk schitterend vormgegeven! Dankzij het kompas in de HUD boven in beeld zul je niet snel verdwalen. Daarbij is de verhaallijn het belangrijkst, en kun je ALLE andere missies op je gemak voltooien.

Ga direct naar Immortals: Fenyx Rising, Gold Edition op BOL.com.

Recensie over Immortals Fenyx Rising

Het is heel lastig om niet te houden van deze game. Het heeft actie, uitdagingen, puzzelmomenten en genoeg upgrade-ervaringen om je telkens te doen verlangen naar het volgende moment waarop je een beloning in ontvangst kan nemen. Dat is zo’n fijn moment – en het is telkens een verrassing wat er op je wacht aan het einde van je queeste! De humor in de game is ook absoluut goed uitgewerkt, de conversaties tussen Zeus en Prometheus zijn briljant en grappig. Bovendien is de game fantastisch uitgewerkt – zelfs op een eenvoudige PS4. De game is overigens voorbereid op de next-gen consoles, waarbij de graphics nog beter zullen zijn. Ik kan bijna niet wachten!

Info

Immortals: Fenyx Rising, Gold Edition, Ubisoft
PS4, vecht, avontuur.