Flavio Ferron, geboren in 1969, is al vanaf zijn 14e toegewijd aan de kunst van het ontwerpen. Hij is al die tijd bezig als illustrator, kunstenaar, schrijver, leraar … Sinds 2003 werkt hij als art director van Piemme (de uitgeverij die de boeken van Geronimo Stilton uitgeeft), maar heeft daarvoor gewerkt bij bedrijven als Warner Bros, Hanna-Barbera, Disney en niet te vergeten de legendarische Tiramolla.
Flavio: “Als kind was ik al bezig met tekenen. Mijn passie voor strips, of liever voor de afbeelding in zijn geheel, was er al heel vroeg. Op mijn 14e schreven mijn ouders me in voor de School van Strips in Milaan (die toen nog bestond), waar ik beter begon te leren tekenen … en te beleven. Zo ontmoette ik een boeiende en complexe taal, die ik nodig had om mezelf uit te drukken.
Hoe lang was de cursus?
De echte cursus duurde vier jaar, hoewel het leren in werkelijkheid nooit af. Zelfs vandaag de dag blijf ik bezig met het leren van nieuwe concepten van de onuitputtelijk taalstimulering en het uittekenen van de hoeveelheid informatie.
Hoe begon je carrière?
Die was soms onvoorspelbaar: Ik begon met een potlood en nu gebruik ik van de stylus op mijn tekentablet en computer. Voor een lange tijd was ik een illustrator en cartoonist, animator en karakter ontwerper, maar ik heb ook gewerkt in de reclame in al zijn aspecten, en in vele andere toepassingen van deze kunst. Je kunt er ook alle kanten mee op! van illustraties tot posters, van boekomslagen tot logo’s.
Is er een karakter waar je vooral dol op bent?
Heel wat … Ik had geluk, de kans en het plezier om door de jaren heen te mogen werken met geweldige teams, waarin we veel van elkaar hebben kunnen leren. Ik geniet altijd van humoristische illustraties, die hebben echt mijn voorkeur. Daarin heb ik flink kunnen groeien. Echter, de ene personage waaraan ik het meest dol op ben is Geronimo Stilton, in al zijn vormen; zijn stijl, zijn sympathie … of beter … inlevingsvermogen is het juiste woord.
Hoe weet je wat je moet tekenen?
Het is heel simpel: het is de auteur / editor (Edizioni Piemme, ed), die me de vrijheid geeft om creativiteit te stoppen in mijn illustraties, zodat ik het verhaal kan vertalen naar een illustratie. Er is altijd weer een nieuwe uitdaging: hoewel zeven jaar al zijn verstreken blijft deze samenwerking me creatief laten groeien en artistiek motiveren. Het is een geweldige combinatie van illustrator en art director.
Wat zou je aanbevelen aan degenen die willen een professioneel tekenaar te worden?
Ik adviseer, natuurlijk, een compleet leertraject te volgen. Tekenen lijkt makkelijk en eenvoudig, maar je moet veel leren en oefenen. Er zijn nog al wat technieken die je moet beheersen! Vooral als je professioneel aan de slag wilt moet je veel weten: hoe je een project aanpakt, maar ook hoe je met beelden en illustraties kunt communiceren, hoe je een personage tekent dat klopt en een gevoel kan laten zien, hoe je grapjes vertelt met een houding of een gezichtsuitdrukking. Laat staan dat je een achtergrond moet tekenen die past bij het verhaal en dat je natuurlijk een verhaal moet kunnen vertellen! En dan inkten en kleurtechnieken, van handmatige naar digitaal, genres en stijlen … en echt veel meer …
Wat zijn de basiskwaliteiten dat degenen die met jouw werk te maken moet hebben?
Applicatie, toewijding, passie, interesse en gevoel voor observatie zijn nodig om alles te vertalen naar de taal van de tekening. In het kort? Scherpzinnig zijn. Je moet een beeld tekenen waarin je niets kunt of mag missen. Je moet een verhaal vertellen!
En wat is het gevaar?
Niemand mag het gevoel hebben compleet te zijn, tevreden met je kunnen. Je moet niet overtuigd zijn dat je alles weet. Vergeet nooit dat het ontwerp complex is, het is een expressieve kunstvorm. Je vertelt niet alleen een verhaal, maar moet ook een gevoel delen. Met andere woorden, je moet niet vergeten om te blijven ontdekken, te blijven leren en je moet vooral accepteren dat je altijd nog kunt leren.