Boek recensie: De IJzerraaf, Julie Kagawa

De IJzerraaf bijt het spits af voor een nieuwe trilogie aan spannende fantasy avonturenboeken, geschreven door Julie Kagawa. Het is geen nieuwe wereld die Kagawa neerzet: de IJzerraaf is een spin-off van de reeks The Iron Fey. Ook als je deze serie niet kent, kun je instappen in de IJzerraaf, maar voor bekenden van de serie is het natuurlijk een feest van herkenning. Hoofdrol in de serie speelt Robin Goodfellow, beter bekend als Puck (de nar van koning Oberon uit Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream). Robin Goodfellow is een krachtige fae. Hij is gevreesd en geliefd en kan eigenlijk alles maken wat hij wil. Vrijwel alles wordt hem vergeven, omdat hij regelmatig wordt ingezet om geschillen op te lossen voor Oberon.

Oude en nieuwe vrienden

In De IJzerraaf worden heel wat nieuwe verhaallijnen opgezet, al dan niet gekoppeld aan nieuwe werelden en vrienden. Er is namelijk een groot gevaar, dat de wereld van de Fae bedreigt. Puck krijgt te horen van deze gevaren en zet alles op alles om niet alleen de Faery-landen te beschermen, maar ook de mensenwereld. Daarbij reist Puck met een aantal vrienden (denk aan Keirran, Meghan, Ash en Grimalkin, maar ook het nieuwe personage Nyx doet een flinke duit in het zakje) door de verschillende rijken en langs belangrijke plekken in de Feary-wereld. Daarbij krijg je lang niet altijd een gedegen tekst en uitleg – het moet natuurlijk interessant blijven voor nieuwe lezers, maar ook voor de bekenden.

Alles draait om Puck

De IJzerraaf draait natuurlijk volledig om Puck. Hij is een geliefd personage uit de originele serie en het werd volgens veel fans tijd dat hij zijn eigen verhaal kreeg, Puck staat bekend als een onruststoker en een meester in chaos, maar hij kwam ook zorgeloos over in de originele boekenserie. In deze serie krijgen lezers ook een donkere en serieuze kant van Puck te zien. Puck als personage krijgt veel meer diepgang – deels gevoed door een blik in zijn verleden en hoe hij is geworden tot wie hij nu is. De duistere kant van Puck komt naar voren wanneer hij door een monster opnieuw wordt vervloekt, waardoor hij als een halve sater door het leven moet. Een innerlijke strijd volgt om zijn ware ‘zelf’ te beschermen.

Ga direct naar De ijzerraaf op BOL.com.

Recensie over De ijzerraaf

Als een ‘bijkarakter’ uit een bekende serie een eigen reeks krijgt, moet je meestal waken op een aantal valkuilen. De grootste is wel dat je nieuwe lezers moet pleasen, maar huidige fans niet moet teleurstellen. Hoewel het voor nieuwe lezers een bijzondere wereld is waar je wordt ingeslingerd, valt het qua uitleg mee. Je hebt genoeg om je een beeld te vormen en nieuwsgierig te maken, bekende lezers hebben genoeg houvast voor een opfrisser. De werelden zijn echt Fae – het neemt je mee naar de mensenwereld, maar meer naar de magische fantasiewereld van de Fae. Een echte aanrader voor fantasylovers!

Titel: De ijzerraaf
Uitgever: HarperCollins
Aantal pagina’s: 432