Boek recensie: How I Built This, Guy Raz

Misschien ken je de (engelstalige) podcast wel van Guy Raz. Hij heet simpelweg How I Built This – je kunt ze onder andere hier luisteren. Echt een aanrader, want juist op die manier leer je de manier van praten van Guy Raz kennen. Een heel aangename stem heeft hij niet (dat geef ik geef toe) maar de enthousiaste manier van vertellen werkt absoluut aanstekelijk. Bovendien vertelt Raz niet vanuit de hoogte hoe je een betere zakenman wordt of wat je moet doen om succes te krijgen. Hij laat mensen aan het woord die op een bijzondere manier succesvol zijn geworden.

Van vertellen naar schrijven

Wonderbaarlijk genoeg is die stijl van vertellen heel goed overgekomen in het boek How I Built This. Het is een motiverend en energiek boek geworden vol inspirerende verhalen. Van daaruit worden wel lessen getrokken over een goed en succesvol ondernemerschap. In het boek zijn dan ook niet alleen de lessen bruikbaar en leerzaam, maar ook de leercurve die in het boek verwerkt zit. Het biedt je alle inzichten en stappen die nodig zijn om een succesvol ondernemer te worden – op welk vlak dan ook. De verhalen komen ook uit alle disciplines en windrichtingen. Doe er je voordeel mee!

Passie en irritatie zorgen voor de beste ondernemers

Passie en irritatie lijken in het succes van een ondernemer heel dicht bij elkaar te liggen, zo blijkt uit de anekdotes in How I Built This. Soms zijn het kleine frustraties en irritaties die zorgen voor grootse oplossingen die inslaan als een bom, omdat er veel meer mensen zijn die tegen dezelfde problemen aanlopen. Een nieuwe insteek kan een gat in de markt opvullen en voor geweldige resultaten zorgen. Hetzelfde gaat op voor een passie voor een bepaald vak, product of handeling. Draag die goed uit en met de juiste volharding krijg je meer mensen enthousiast om jouw producten of diensten af te nemen. De anekdotes en onthullingen van de ondernemers zijn openhartig en praktisch.

Wijze lessen voor het beginnen van je eigen bedrijf

Natuurlijk zit het boek vol wijze lessen, die uit de verschillende anekdotes worden gefilterd. Een paar voorbeelden?

• Begin met een concreet, uniek idee dat ligt bij jouw passie of een geweldige probleemoplossing blijkt.
  • Stop niet met je baan. Begin klein en houd je vaste inkomsten zo lang mogelijk aan.
  • Doe je huiswerk. Begin niet halsoverkop met een onderneming. Onderzoek wat er allemaal bij het ondernemerschap komt kijken! Denk aan inkoop, werkplek, boekhouding, belastingaangiftes en meer.
  • Vind een mede-oprichter, omdat je beter presteert als je samenwerkt.
  • Geef prioriteit aan de financiering van het bedrijf, door middel van spaargeld, crowdfunding of door het geld van anderen, zoals dat van een familielid of investeerder. De juiste investeringen kunnen een vliegende start betekenen voor je bedrijf.

Je bedrijf ontwikkelen

Het boek gaat verder met het opbouwen van bedrijven – alle beproevingen die je zult moeten confronteren en overwinnen – waarbij Raz nieuwe personages introduceert en de ondernemers uit de eerdere hoofdstukken nog eens aanhaalt. Daardoor zie je ook echt hoe hun pad naar succes is verlopen. In het laatste deel van het boek How I Built This gaat de schrijver in op datgene wat hij het belangrijkst vind: passie en fatsoen. Vriendelijkheid, vrijgevigheid en respect zijn cruciaal voor een langdurig bedrijf.

Ga direct naar How I Built This op BOL.com.

Recensie over How I Built This

Dit is echt een super inspirerend boek. Het laat je met grootse succesverhalen zien hoe mensen vanuit klein zijn begonnen en hun bedrijf hebben ontwikkeld, hoe ze op ideeën zijn gekomen en op welke manieren ze onderscheidend in de markt zijn gekomen. UIt die verhalen filtert de schrijver wijze lessen die je zelf in de praktijk kunt brengen. Het boek is boven alles heel prettig, grappig en vlot geschreven. Een feestje om in te lezen, zogezegd, en een van de meest motiverende boeken die ik heb gelezen.

Titel: How I Built This
Uitgever: Lev.
Aantal pagina’s: 320