Game review: Horizon Forbidden West

Er zijn zo van die games waar fans al jaren naar uitkijken. Het vervolg op Horizon Zero Dawn is daar zeker één van. En het was even wachten, maar inmiddels hebben we de nodige uren rondgebanjerd in Horizon Forbidden West. Maar gelukkig was de game het wachten zeker waard. Het Nederlandse Guerilla Games heeft alle verwachtingen waargemaakt… op een paar puntjes na. Aan de andere kant: het valt niet mee om een indrukwekkende game op de markt te brengen die zowel fantastisch draait op de PS4, maar het onderste uit de kan haalt op een PS5!

Flashback

Aangezien Zero Dawn al weer een paar jaar oud is (en je hem waarschijnlijk niet wekelijks voor de dag haalt), was de intro wel prettig. Daarin krijg je een bondige samenvatting van het vorige spel (let op: spoilers!) en wordt je meteen in het diepe gegooid in een nieuwe wereld, die je naar het Westen brengt. Daar krijg je een mini-tutoriallevel, waarin je Aloy door de nieuwe wereld loodst, items oppikt en nieuwe technieken ontdekt. Zo krijg je al vrij snel in het begin een heel praktische grappling hook, waarmee je jezelf kunt optakelen, slingeren door de wereld en obstakels uit de weg kunt trekken. Gelukkig staat Aloy er in dit verhaal niet alleen voor: ze krijgt hulp van Varl, die met haar meegaat en van commentaren voorziet.

Hades en Gaia

Een vleugje mythologie doet het altijd goed. Ook in deze game draaien het evil subsysteem Hades en het leven-scheppende systeem Gaia nog altijd om elkaar heen en maken ze elkaar het virtuele leven flink zuur. Jammer genoeg moet de mensheid daaronder leiden, iets waar Aloy een stokje voor moet steken. Zij blijkt de incarnatie te zijn van één van de ontwikkelaars van het hele systeem. Met haar DNA is het mogelijk toegang te krijgen tot de systemen om deze AI-systemen een halt toe te roepen. En ja, ook hier mag je op pad met je zwaard en pijl-en-boog om de metalen dino’s een kopje kleiner te maken.

Bekend terrein in een nieuwe wereld

Het is knap latig om een sequal te maken in een verhaallijn als deze. Natuurlijk heeft Aloy al de nodige avonturen meegemaakt en heeft ze zich op verschillende fronten goed ontwikkeld. Maar zoals ook bij films het geval is: het nieuwe en verrassende element is er wel vanaf. Dat is altijd jammer. De bizarre robotwezens, de AI die daarachter steekt en de bijna Avatar-achtige wereld… je hebt het meeste al eens gezien. Toch is het gelukt om een boeiend verhaal neer te zetten in deze wereld. Door giftige planten toe te voegen en je naar een nieuw gebied te sturen, waar ook een ander ecosysteem heerst, krijg je toch de nodige verrassingen voor je kiezen. Zo ren je van het ene mysterie naar het andere, om zo de rode draad aan elkaar vast te knopen.

Focus

Zo kun je ook in deze game gebruikmaken van Aloy’s Focus. Sterker nog, je móet regelmatig gebruikmaken van deze augmented reality accessoire om de wereld van een andere kant te bekijken. Zo ontdek je nieuwe hints en mogelijkheden, maar ontdek je ook zwakke plekken van de vele wezens die rondlopen op de vervallen aarde. Gaandeweg zul je spullen vinden en ontdekken die je kunt gebruiken om je pantser en wapens te verbeteren, maar je kunt ook grondstoffen ruilen om betere varianten in de wacht te slepen.

Open wereld

Het is indrukwekkend hoe Guerilla Games de wereld van Forbidden West heeft neergezet. Het is een post-apocalyptisch plaatje, waar de wederopbouw weer is begonnen. Dat zorgt voor overwoekerde steden, waaronder NY en Las Vegas, maar ook restanten van lang vervlogen tijden die je in jouw voordeel kunt inzetten. Daarbij kun jij lekker wandelen (of op één van de machines rijdend) door deze open wereld reppen om nieuwe mysteries te ontrafelen, voorwerpen te vinden en skills te beheersen. Op die manier kom je niet alleen door verlaten steden of de jungle waarin je begint, maar ook door woestijnen en waterpartijen. Indrukwekkend vormgegeven, zelfs op de PS4 (ja, we zijn nog altijd zoekende naar een PS5…)

Ga direct naar Horizon Forbidden West op BOL.com.

Recensie over Horizon Forbidden West

Was deze game het wachten waard? Jazeker! Iedere minuut is een spannend avontuur, waarbij je langzaam meer ontdekt over de geschiedenis en het heden… maar ook over de duistere toekomst. Er is goed gekeken naar de positieve en negatieve aspecten van het vorige deel, maar veel verbetering was er eigenlijk niet mogelijk. Je kunt je langzaam ontwikkelen met een skilltree en nieuwe items ontdekken om te maken (waaronder verschillende elementen wapens), nieuwe omgevingen ontdekken en rondstruinen door die uitgestrekte vlakte. Het verhaal is onderhoudend, maar wat minder spannend dan het verhaal van zijn voorganger.

Info

Horizon Forbidden West
Uitgever: Guerilla Games