Gadget review: Honor 9X smartphone

Huawei ken je vast wel – het smartphonemerk heeft een schok toegebracht op smartphoneland door een topkwaliteit smartphone neer te zetten voor een aanzienlijk lagere prijs dan diens concurrenten. Bovendien kwam het een tijdje geleden in het nieuws, omdat Amerika een handelscontract verbood met het merk: een eenvoudig gevolg daarvan is dat ze geen Android meer mogen gebruiken… best wel een domper! Honor is een submerk van dezelfde fabriek, maar daar waren de onderhandelingen met Google al rond. Op de Honor 9X vind je dus gewoon Android terug. Tot zover de roddels en economische gevolgen van een slechte beslissing.

Betaalbare kwaliteit

Het lijkt er in alle opzichten op, dat Honor de trend van Huawei voortzet door betaalbare kwaliteit te leveren. Zo heb je voor de prijs van 299 euro voor de Honor 9X een enorme smartphone met een 6,6-inch scherm. Dat is bijna té groot, zo groot! Aan de andere kant: voor games, het bekijken van foto’s of het simpelweg lezen van een mailtje kun je beter een grotere smartphone hebben. Houd er in ieder geval rekening mee dat je soms twee handen moet gebruiken om hem te kunnen bedienen. De resolutie van het scherm is 1080×2340 pixels, wat helemaal in orde is. De scherm-behuizingratio is maar liefst 91%! Jammer genoeg is het scherm lcd, waar we liever OLED hadden gezien, maar dat drukt de prijs natuurlijk wel flink. En eerlijk gezegd is de enige concessie dat het zwart minder intens is. De kwaliteit van het beeld is overigens dik in orde, het is fijn om naar te kijken, met mooie heldere kleuren en een fijne schermhelderheid. Bovendien kun je de blue-filter toepassen op het scherm, waardoor het een stuk rustiger wordt voor je ogen. Je kunt deze filter permanent inschakelen, maar ook middels een timer laten activeren.

Camera’s, poorten en sensoren

De Honor 9X is natuurlijk uit gerust met de nieuwste snufjes. Zo vind je achterop een vingerafdruksensor, die je het makkelijks met je wijsvinger kunt activeren. Hij zit best hoog, vergeleken met concurrenten, wat eigenlijk een veel logischere plek is dan zijn concurrenten. Naast de vingerafdruksensor heeft de camera op de achterkant drie lenzen, verpakt in een hobbeltje. Deze camera’s zijn vrij subtiel weggewerkt en vormen echt wel een groot pluspunt voor deze telefoon – maar daarover dadelijk meer. De selfiecamera is een zogeheten pop-up camera, die we wel vaker tegenkomen. Het vierkante ontwerp voldoet prima, de valfunctie is in ieder geval heel erg prettig. Mocht je de telefoon laten vallen tijdens het fotograferen, schuift de camera razendsnel terug in zijn behuizing. Het voordeel van een pop-up camera is bovendien dat je deze niet in het scherm hoeft te verwerken, zodat je meer beeld hebt voor belangrijke zaken, zoals je bedieningselementen bij games. Onder op de Honor 9X vind je een USB-C om hem op te laden en een 3,5mm audio-aansluiting voor je koptelefoon. Die koptelefoon zul je graag gebruiken – de mono speaker aan de onderkant van de smartphone levert namelijk niet het beste geluid en bedek je nog al snel als je bijvoorbeeld aan het gamen bent.

Accuduur

De Honor 9X heeft een 4.000 mAh-accu, wat erg netjes is voor een smartphone. Daardoor hoef je je geen zorgen te maken over het meenemen van je adapter of een powerbank als je een dagje op pad gaat. Zonder problemen, of je nu regelmatig instagram checkt of muziek streamt, die dag maak je makkelijk vol. Als je de smartphone matig gebruikt, kunt je d’r zelfs makkelijk twee dagen mee doen. Let wel dat je ongebruikte functies, zoals bijvoorbeeld bluetooth, uitschakelt om het maximale effect te behalen. Bingewatchen is overigens niet zo’n goed idee. Onthoud dat een lcd-scherm meer energie verbruikt dan OLED… en de 9X heeft een groot scherm! Jammer genoeg heeft deze smartphone geen snellaadfunctie. Houd dus rekening met een laadtijd van ruim twee uur. Dat is niet enorm lang, maar vergeleken met concurrenten is het wel een minpuntje.

Fotograferen

Iedere smartphone met een drievoudige camera weet onze aandacht te trekken. Soms levert dat een domper op, soms worden we aangenaam verrast. De verwachtingen van de Honor 9X waren hooggespannen, wat ook deels door de meldingen van Honor zelf werd opgewekt. Ik bedoel: een 48MP camera… dan verwacht je wel wat! Naast de 48MP hoofdcamera kun je ook gebruik maken van een 8MP ultragroothoeklens en een 2MP camera voor de dieptewaarneming.

De hoofdcamera levert mooie beelden op. De foto’s zijn scherp, zitten vol details en zijn bovendien helder en realistisch van kleur. De autofocus is best snel, ook bij close-up foto’s. De 2MP dieptecamera helpt hier om foto’s te maken met een sfeervolle onscherpte op de achtergrond, waardoor portretten er beter uit komen. Deze functie werkt erg goed, je kunt mooie resultaten behalen. Jammer genoeg heeft de smartphone geen echte zoomlens. Inzoomen gaat dus via digitale zoom, wat vrijwel altijd kwaliteitsverlies oplevert. Gelukkig kun je met deze smartphone 6x inzoomen, wat de schade beperkt. Bovendien kun je gebruik maken van een lagere resolutie om te fotograferen, waarbij de smartphone zelf gebruik gaat maken van een kleiner deel van de sensor… die heeft immers megapixels genoeg! Je kunt hier ook altijd standaardfoto’s schieten en ze achteraf bijsnijden.

Ultra groothoekcamera

De ultragroothoek is een bijzonder ervaring: daarmee kun je een groot deel van je omgeving vastleggen, waardoor je grotere gebieden van een stad, landschap of grote groep mensen kunt fotograferen. Nu hebben ultragroothoeklenzen altijd last van vertekeningen. Zo’n ronde vervorming aan de zijkant: ronvervorming. Deze worden in de telefoon door de camerasoftware automatisch rechtgetrokken. De software gaat wel anders om met de beeldinformatie die het krijgt. Dat levert voor een ander beeld op (wat donkerder, bijvoorbeeld) wanneer je wisselt tussen de camera’s.

Een heel prettige functie is de verbeterde nachtmodus, waarbij foto’s met weinig licht verbeterd worden op het gebied van details en kleur. Het worden veel realistischere beelden, waarbij het verschil tussen de lichte en donkere delen in een foto kleiner worden gemaakt. Gebruik je de AI scèneoptimalisatie van de hoofdcamera, zal deze nagenoeg eenzelfde effect. Indrukwekkend is het zeker, er zijn maar weinig smartphones die in deze omstandigheden nog goede foto’s schieten. De AI-fotografiemodus is dan ook een traktatie om mee te werken. Het optimaliseert foto’s afhankelijk van de context, dus als u een foto dichtbij of veraf, een foto van groen of voedsel maakt… de AI assistent past alle instellingen aan.

Voor filmers is een kleine tegenvaller dat je kunt opnemen in ‘slechts’ 1080p met 60fps. Geen 4K voor de Honor 9X gebruikers, maar met fullHD kom je natuurlijk ook een heel eind.

Selfies

De pop-up selfiecamera is voorzien van een 16MP sensor en is één van de betere selfiecamera’s die we hebben gezien. Het enige minpunt is eigenlijk de verwerking van de beeldinformatie: de foto’s zijn net iets te licht of flets, waarbij de kleuren wel wat extra sprankel mochten krijgen. Leuk zijn de functies en effecten die je kunt gebruiken op de selfiecamera, zoals Stage Lighting, de mogelijkheid om lichtjes in beeld van vorm te laten veranderen of patronen op de achtergrond te projecteren.

Recensie over Honor 9x

De Honor 9X is een uitstekende allround smartphone, die veel waar bied voor zijn geld. De prestaties zijn dik in orde, hoewel hij dezelfde chipset gebruikt als de Honor 8X van vorig jaar. Voor zware games is hij dus niet geschikt. Qua opslag (128GB) zul je in ieder geval niets te kort komen. Grote pluspunten zijn de camera’s, de forse accu en het grote beeldscherm (hoewel daar de meningen over verdeeld kunnen zijn). Het geluid is een minpunt, alsook de wat fletse kleuren die je ziet bij het streamen van films.

Honor 9x, Honor
Meer weten?
Prijs: 199 euro.