Spel recensie: Holmes, White Goblin Games

Sherlock Holmes is de hoofdrolspeler van dit spannende spel… samen met zijn aartsvijand, Moriarty dan. Sherlock Holmes ken je natuurlijk van de vele boeken, films, televisieseries en spellen die om zijn personage zijn bedacht. Zijn onmetelijke kennis van allerlei verschillende zaken, zijn scherpe neus en buitengewoon ontwikkelde smaakpapillen zorgen steeds weer voor een spannend avontuur, waarbij Sherlock misdaden oplost. Hoewel die van Moriarty knap lastig blijken om op te lossen. Steeds weer weet hij tussen de vingers van Sherlock te glippen. En dat is precies wat de bedoeling is van het bordspel Holmes – Sherlock vs. Moriarty.

De basis van het spel

De aanleiding van het spel Holmes is een aanslag die is gepleegd op het Britse parlement. Schotland Yard tast – zoals zo vaak – in het duister, waardoor er al snel naar Sherlock Holmes gekeken wordt. Het is al snel duideljik dat Moriarty hier achter zit, maar probeer dat maar eens te bewijzen! Het duel begint in de straten van Londen. De persoon die de meeste aanwijzingen vind, mag zich tot de winnaar uitroepen. De vraag is: zal het je lukken om de misdaad op te lossen,

Het spel

Holmes is een combinatie tussen een bordspel en een kaartspel. Het bestaat uit een speelbord (vormgegeven als een notitieboek, dat je kunt openklappen tot een bordspel), kaarten, fiches en houten figuurtjes. Het opzetten gaat snel, zeker als je de kaarten na het spelen van een spel even goed schud. Dat is altijd een goede gewoonte. Alle spelers zijn immers bezig met opruimen, eentje kan daarbij de nobele taak op zich nemen om de kaarten vast te schudden. Dat scheelt je veel tijd met het klaarzetten van je spellen in de toekomst! De kaarten en het spelbord zien er sfeervol uit, alsof de documenten al eeuwenlang meegaan. Voor je begint, leg je personagekaarten op de vakken van het spelbord.

Punten scoren

Wat is het doel van het spel? Simpel: meer aanwijzingenkaarten verzamelen dan je tegenstander. Die leveren punten op, en de persoon met de meeste punten wint. Dat doe je in 7 rondes, ofwel een dag in de week. Iedere ronde is weer opgedeeld in 3 beurten per speler. Die beurten zijn benoemd als ochtend, middag en avond. Als je aan de beurt bent, mag je één van je houten figuurtjes op een personage op het spelbord zetten. Daarmee kun je verschillende acties uitvoeren. Bij de een kun je invloedfiches krijgen die je bij een ander personage kunt inruilen voor aanwijzingen (=punten). Bij een ander personage kun je kaarten van je tegenspeler ontfrutselen… Het leuke is, dat er bij iedere ronde een nieuwe speler bijkomt. Je hebt dus telkens meer keuze en mogelijkheden! Holmes draait dan ook niet zozeer om het oplossen van een mysterie of een puzzel, maar om het slim spelen. Je moet er simpelweg voor zorgen dat je de meeste aanwijzingenkaarten bij elkaar sprokkelt. Daarbij kun je kiezen uit openliggende kaarten, maar ook van de dichte stapel.

Spelregels

De spelregels zijn duidelijk omschreven in de handleiding, maar zijn wel wat omvangrijk en het kostte eerlijk gezegd best veel tijd om ‘m door te lezen. Vooral omdat er telkens termen dikgedrukt waren, waarbij je soms moest afvragen: waarom juist dit woord? Het leidde behoorlijk af. Het vierkante boekje telde 8 pagina’s, waarin met beeld en tekst uitleg wordt gegeven over de spelregels en het spelverloop. Ruim 3 pagina’s zijn overigens gereserveerd voor extra spelvarianten en extra uitleg over de kaarten, mocht dat gewenst zijn.

De puntentelling

Deze is eigenlijk wel grappig. In Holmes tel je namelijk niet zo maar alle punten bij elkaar op (hoewel je daar theoretisch voor zou kunnen kiezen). In plaats daarvan wordt eigenlijk een soort systeem gebruikt als in Claim. De persoon met de meeste kaarten van een aanwijzingssoort krijgt namelijk de punten, minus het aantal kaarten dat de tegenstanders heeft van die soort. Ja, jokers tellen voor beide situaties mee. En het zijn niet de punten die tellen, maar het aantal kaarten! Heb jij bijvoorbeeld 5 peuken verzameld (die waarde 5 hebben) en je tegenstander 2, dan krijg jij simpelweg 3 punten… en geen 15 ((5-3)*2) of 23 ((5*5)-2). De telling is dus zo gepiept. Je zult ook zien dat de scores vaak dicht bij elkaar liggen, omdat je met deze manier van tellen niet snel de hoogte in schiet.

Ga direct naar Holmes op BOL.com.

Recensie over Holmes

Holmes is een vermakelijk strategiespel met een unieke manier van spelen. Het ziet er mooi uit, en als je eenmaal snapt hoe het systeem werkt, is het een leuke manier van spelen. Daarbij speelt ieder eigenlijk zo zijn eigen spel, met af en toe een steek naar je tegenstander. De handleiding is – gezien de moeilijkheidsgraad van het spel – best omvangrijk geschreven. Geluk speelt bij Holmes nauwelijks een rol, evenals puzzelskills of logisch inzicht.

, White Goblin Games
Genre: strategie, Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: 19.99 euro.