Voor iedere website is het van belang om te optimaliseren voor de zoekmachine. Deze vorm van marketing wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Wanneer een website geoptimaliseerd is voor de zoekmachine, zal deze namelijk hogere organische posities behalen in de zoekresultaten. Een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is linkbuilding. Ben je benieuwd hoe deze techniek kan worden toegepast op jouw website? Lees dan snel verder!
Waarom linkbuilding?
Het doel van linkbuilding is uiteindelijk om hogere organische posities te behalen binnen het zoekverkeer. Dit is voor iedere website waardevol, omdat het ervoor zorgt dat internetgebruikers jouw pagina’s makkelijker kunnen vinden. Als gevolg hiervan zullen meer mensen jouw informatie bekijken en hier hopelijk naar handelen, bijvoorbeeld door het aanschaffen van producten of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Maar wat houdt linkbuilding precies in?
Het verschil tussen interne en externe links
Linkbuilding gaat om het vergaren van hyperlinks, ook wel ‘backlinks’ genoemd. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten links: interne en externe links.
Interne links
Zoals de naam al doet vermoeden, verwijzen interne links naar pagina’s op de eigen website. Dit helpt bezoekers te navigeren door de website om zo snel mogelijk de juiste informatie te kunnen vinden. Niet alleen zijn interne links handig voor bezoekers, ook de crawler van de zoekmachine gebruikt interne links om de structuur van een website te begrijpen. Wanneer een website duidelijk gestructureerd is, is de kans vervolgens groter dat het hoog in de zoekresultaten zal belanden.
Externe links
In tegenstelling tot interne links, bevinden externe backlinks zich op websites van anderen. Dit is dan ook de reden waarom het verkrijgen van externe links een stuk lastiger is dan het verkrijgen van interne links. Echter, externe links zijn wel erg waardevol voor de zoekmachineoptimalisatie van een website. Externe links kunnen verkregen worden op verschillende manieren, bijvoorbeeld door middel van het schrijven van gastblogs of het publiceren van relevante informatie waar andere websites naar zullen verwijzen.
Backlinks en de zoekmachine
Voor zowel interne als externe links worden websites dus beloond door de zoekmachine door hoger geplaatst te worden in de zoekresultaten. Interne backlinks maken een website beter navigeerbaar, terwijl externe backlinks gelden als aanbevelingen van externe domeinen. Beide soorten backlinks geven daardoor een signaal af aan de zoekmachine dat de website in kwestie van hoge kwaliteit is. Aangezien de zoekmachine als doel heeft om zijn bezoekers van de beste informatie te voorzien, hecht het daar veel waarde aan.
Kortom, kunnen er door middel van interne en externe backlinks hogere organische posities worden behaald in het zoekverkeer. Dit is niet alleen van toepassing in Nederland, maar ook internationale linkbuilding is erg populair wanneer je met je bedrijf over de grenzen opereert. Zo breng je jouw website onder de aandacht en kun je jouw doelgroep makkelijker bereiken. Maak jij al gebruik van linkbuilding?