logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Hoe en waarom een Link Audit uitvoeren?

Ik geloof stellig dat een grondige link audit voor elke website die je hoger wilt laten ranken een goede keuze is. Het periodiek uitvoeren van een link audit zou nog beter zijn. Waarom? Omdat zoekmachines hun algoritmen van tijd tot tijd wijzigen. Op de hoogte blijven van hun richtlijnen en eisen is van cruciaal belang voor succes. De risico’s zijn gewoon te groot om link audits te omzeilen.

Waarom een SEO link audit zo belangrijk is

Een grondige link analyse levert verschillende belangrijke soorten informatie op. Een deel van deze informatie onthult bestaande of potentiële problemen die snel moeten worden aangepakt. Gegevens die door de link analyse aan het licht komen kunnen de strategieën voor Internet marketing en link building verbeteren.

Een gedegen SEO link audit zal duidelijk maken welke van de links naar de site een risico vormen. Het zal ook lage-kwaliteit (zwakke) links blootleggen en identificeren welke links waarschijnlijk de meeste waarde leveren. Deze informatie is om verschillende redenen van vitaal belang:

Het maakt schadebeperking mogelijk:  

Een website met onnatuurlijke of anderszins ongeschikte links is kwetsbaar voor penalties die door zoekmachines worden opgelegd. In extreme gevallen kan de site zelfs gedeïndexeerd worden, oftewel uit de zoekresultaten worden verwijderd. Als de juiste vervolgacties worden genomen, kan een link audit de kans op straffen door zoekmachines verkleinen.

Je leert veel over je eigen website

Je doet belangrijke kennis op over de websites die naar de jouwe linken. Dit zal nuttig blijken bij strategische planning. Je zult begrijpen welke delen van je website de meeste inkomende links aantrekken – en welke delen verbetering behoeven. Je zult succesvoller linkbuilding en Internet marketing campagnes kunnen uitdenken.

Ontdek technische problemen

Een SEO link audit brengt ook bestaande “technische” problemen aan het licht, waarvan sommige je SEO inspanningen ernstig kunnen beïnvloeden.  De details van deze technische problemen (en hoe ze te verhelpen) vallen buiten het bestek van dit artikel, maar ze onmiddellijk aanpakken kan de organische zoekresultaten van een website aanzienlijk verbeteren.

Twee van de meest voorkomende technische problemen die een gerenommeerd Internet Marketing bedrijf via een nauwkeurig uitgevoerde SEO link audit kan opsporen zijn:

404 problemen (pagina niet gevonden)

In sommige gevallen leiden inkomende links (of zelfs interne links) naar pagina’s die niet (meer) bestaan. Dit leidt tot de “pagina niet gevonden” boodschap. Het is niet ongewoon voor een populaire website om duizenden relevante inkomende links te hebben naar een of meer pagina’s die er niet meer zijn.  Maar het is erg zinvol om dit goed te monitoren. Behalve verspilling van waardevolle linkkracht, kan deze situatie ook de bezoekers van de site frustreren.

Problemen met canonicals

Een inkomende link kan naar de canonical of non-canonical versie van een webpagina leiden. Als links tussen de twee versies worden gesplitst, heb je een probleem: de inkomende link kracht wordt ook gesplitst. Een recente link audit voor een nieuwe klant leverde meer dan 4.000 inkomende links op die werden verspreid over de drie versies van dezelfde pagina. Een vreselijke verspilling van linkkracht.

Hoe een SEO link audit uit te voeren

De beste tijd om een link analyse uit te voeren is NU! Potentiële problemen opsporen en ze snel verhelpen is altijd beter dan ze verhelpen nadat ze grote problemen veroorzaken.  Daarom stel ik voor pro-actief te zijn en regelmatig SEO link audits uit te voeren.

Mijn ervaring is dat de juiste manier om een SEO link audit uit te voeren beïnvloed wordt door het primaire doel voor de informatie die het zal onthullen:

Wil je gewoon een algemeen overzicht van de link status van de website? Met andere woorden, 

  • Zoek je informatie die gebruikt kan worden bij het plannen van toekomstige Internet marketing en/of linkbuilding campagnes?
  • Probeer je de sterkste en zwakste gedeelten van je website te identificeren?
  • Wil je zien hoe je site zich verhoudt tot de concurrentie in je niche (concurrentie analyse)?
  • Is het verkeer op je website sterk gedaald?  Is ze door de zoekmachines bestraft, hetzij door een lagere rangschikking in de SERPs, hetzij door een deïndexering?
  • Wil je problematische inkomende of interne links opsporen voor algemene opruiming en om toekomstige SEO problemen te voorkomen?

We zouden bijvoorbeeld de backlinks van een site evalueren als we een SEO link audit uitvoeren die bedoeld is om uit te zoeken waarom het verkeer van de site plotseling is teruggelopen. We zouden dezelfde strategie gebruiken om te ontdekken waarom een site door Google of een andere zoekmachine bestraft is.

Tools voor het controleren van backlinks

Ik heb uitstekende SEO link audit resultaten verkregen door Google Webmaster Tools te gebruiken. Veel SEO experts gebruiken die om de inkomende links van een site te analyseren.

De Webmaster Tools waarschuwingen voor “onnatuurlijke links” helpen als je probeert te voorkomen dat zoekmachines je straffen voor ongepaste links.  En als een site al bestraft is, gebruik ik Webmaster Tools om de inkomende links te onderzoeken die de site verwierf kort voordat de straf toesloeg. Evenzo kun je Webmaster Tools gebruiken om te proberen de oorzaak(en) te achterhalen van een plotselinge daling van het verkeer op je website.  Dat is vooral nuttig vlak na een belangrijke algoritme update.

Andere goed gewaardeerde opties die beschikbaar zijn om de inkomende links van een site te controleren zijn Link Research Tools, Open Site Explorer, Moz, Majestic SEO, en Ahrefs.  Elk van deze hulpmiddelen (ook Webmaster Tools) maakt een lijst van backlinks en geeft een aantal nuttige statistieken. Op zijn minst omvat de informatie die ik zoek het volgende:

  • De specifieke URL’s die naar je site linken
  • De pagina(‘s) op je site waarnaar elk van deze URL’s linkt
  • De ankertekst die door elke inkomende link gebruikt wordt
  • Of elke inkomende link follow of no-follow is
  • Gevaarlijke signalen

Samenvattend 

Ik hoop dat deze gids je het belang van een SEO link audit helpt inzien en hoe je stappen kunt ondernemen om het linkprofiel van je website te verbeteren.  Heb je hulp bij SEO nodig schakel dan een ervaren SEO expert in. Het kan ook bestaande SEO problemen aan het licht brengen, waarvan sommige vrij ernstig kunnen zijn.  Als je eenmaal de juiste actie onderneemt met betrekking tot de informatie die door een grondige SEO link audit aan het licht komt, zouden je SEO en Internet marketing campagnes meer succes moeten hebben.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.