logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Het ultieme systeem voor je webshop

Bij het hebben van een onderneming kun je veel kanten op. Je kunt tekstschrijver worden, webdesigner, maar je kunt natuurlijk ook spullen verkopen die je zelf hebt gemaakt, of die je voor een scherpe prijs kunt inkopen. Bij het verkopen van artikelen is het niet altijd rendabel om een winkelpand te huren. De prijzen daarvan zijn namelijk absurd hoog. Je moet heel wat winst draaien om dat te kunnen betalen! Stad en land afreizen voor beurzen en markten is een goed alternatief, maar het is daarnaast ook raadzaam om een webshop te hebben. Maar hoe bouw je jouw eigen webshop, bij welke partijen moet je aankloppen?

De standaard webshop

De meeste webdesigners weten wel hoe je een webshop maakt, daar hoef je je niet druk om te maken. Afhankelijk van het aantal artikelen dat je verkoopt kun je een paar kanten op. Heb je maar een tiental producten, dan kan het zomaar zijn dat je tien losse pagina’s krijgt, ieder gekoppeld aan de producten die je verkoopt. Heb je meer producten, dan wordt het een ander verhaal. In dat geval maken de meeste webdesigners een mooie website, die er gelikt uitziet, en koppelen die website aan een database. Een lijst met productnamen, productinformatie en een plaatje. Daar wordt een betaalsysteem aan gekoppeld, en je bent klaar voor business! Een handig middel. Maar wat als je wil uitbreiden naar een app, een website wil maken die voor mobiele gebruikers is, of een totaal ander ontwerp voor je website wil? Of als je website toe is een aan fikse technische update? Dan heb je in dit geval wel een probleem.

De ultieme webshop

De oplossing zit hem in headless commerce. Wat is headless commerce precies? Zoals je kunt begrijpen, is het veel slimmer om die database los te koppelen van je website. Van het ontwerp, bedoel ik dan, de ‘front end’ van je website. De database met alle productinformatie vormt dan de ‘back end’, de achterkant van je website. Die kun je – los van je website, bijwerken, updaten, upgraden en wat al niet meer. Headless commerce, heet dat. En dat heeft bijzonder veel voordelen.

  • Je kunt de database gebruiken voor meerdere toepassingen. Je kassasysteem in de winkel, een mobiele app, een website, een mobiele website, een klantenregistratiesysteem, boekhoudprogramma’s en meer.
  • Je kunt je website probleemloos wisselen. Wil je overstappen naar een heel ander systeem? Geen probleem. De webdesigner kan vanuit de headless commerce met koppelingen alle informatie in de website verwerken.
  • Een update van je website is misgegaan? Geen probleem. De productdatabase is nog veilig!

In de praktijk

Voor jou als eindgebruiker is het eigenlijk niet zo veel anders dan normaal. De technische aanpassingen zullen gedaan moeten worden door ervaren programmeurs, je zult nu geen aanspraak meer kunnen doen op ‘je handige buurjongen die wel een goede plugin kent’, maar de voordelen zijn ook vele malen groter. Je werk wordt eenvoudiger, omdat aanpassingen in de database ook worden doorgevoerd in andere programma’s. Bovendien loop je minder risico, simpelweg omdat je dat risico spreidt over een extra systeem. Bovendien zorgt dat extra systeem ook voor meer rekenkracht. Als je alles in één website zou stoppen, dan moet die webshop ontzettend veel databases raadplegen om alle informatie te tonen. Nu stuurt de website een verzoekje naar de headless cms database en krijgt netjes alle gevraagde informatie retour. Daardoor krijg je een snellere website, die daardoor ook beter gevonden zal worden in Google!

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.