Je wilt je eigen stempel drukken op je toekomst en van je hobby of zelfs passie je werk maken? Dan kom je al snel bij het beginnen van je eigen bedrijf. De belangrijkste stap is het maken van een bedrijfsplan. Dat klinkt ongelofelijk moeilijk en lastig, maar is in feite niet veel meer dan het antwoord geven op een aantal vragen. Met ons stappenplan doorloop je het maken van een bedrijfsplan. En aangezien ik in april 2018 als zelfstandige ben begonnen, laat ik je graag zien hoe ik mijn plan heb ingedeeld!
Wat ga je doen?
Dat is natuurlijk de basis van alles. Ga je koekjes verkopen, handelen in auto’s of huizen renoveren? Schrijf je teksten, help je mensen aan een nieuwe baan of begin je een tweedehands boekenwinkel? Omschrijf zo goed mogelijk wat je gaat doen. Als blogger en ervaren bureauredacteur was de stap vrij eenvoudig. Ik besloot een tekstbureau te beginnen!
Bepaald je kansen
Als je jouw onderneming hebt omschreven, ga je kijken wat je kansen zijn. Is er wel vraag naar? Bij sommige bedrijfstakken is het wat moeilijker onderzoeken dan andere. Ben je vanuit je hobby begonnen, dan heb je meestal al wel een beeld van je mogelijke doelgroep. Maar wie zou je nog meer kunnen bereiken met jouw producten en diensten? Daarnaast is het heel belangrijk om te kijken naar je concurrentie. Wie doen hetzelfde in jouw gebied? Op welke manier? En wat zijn hun prijzen?
Mijn ervaring: dat was voor mij wel even slikken. Er zijn ontzettend veel tekstbureaus en freelance schrijvers. Iedereen met een computer en een internetverbinding noemt zichzelf tekstschrijver, soms met tenenkrommende resultaten tot gevolg. Er is dus veel concurrentie, maar soms moet je ook vertrouwen hebben in je eigen netwerk. Hoewel ik wel even terugdeinsde bleef ik trouw aan mijn voornemen.
Geldzaken
Als je weet wat je concurrenten vragen, kun je zelf gaan bepalen wat jij vraagt voor jouw producten en diensten. Tenzij je veel beter of luxer bent zal dat niet veel verschillen van je concurrentie. Nu weet je ook wat je zou kunnen verdienen aan het leveren van je diensten of het verkopen van je producten. Maar denk ook aan alle overige kosten. Doe onderzoek naar de prijs van:
- Bankkosten
- Boekhoudsoftware
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Ziektekostenverzekering / Arbeidsongeschiktheidsverzekering
- Huur van een kantoorruimte of winkelpand, indien noodzakelijk
- Vaste kosten als telefonie, internet, gas/water/licht (indien van toepassing)
- Abonnementen op vaklitereatuur
- Kantoorinrichting
- Inkoopkosten
- Vervoer: lease je een auto of reis je met het OV?
Die kosten moet je ook meenemen in je prijsberekening. Hoeveel blijft er dan nog over van je winst? In mijn geval waren de investeringen vrij minimaal. Een kleine slaapkamer was vrij, dat werd mijn kantoortje. Verder heb ik niet veel meer nodig dan een computer, wat kasten en een goede stoel. Als ondernemer kun je die aftrekken van de belasting, wat toch weer 21% op de kosten bespaart. Internet, gas/water/licht mag je als ondernemer aan huis niet afschrijven van de belasting. Telefoonkosten dan weer wel. De bankkosten zijn heel divers. Kijk even rond naar de verschillende banken en kies de bank uit die voor jou gevoel prettig is en houd rekening met het aantal betaalopdrachten dat je verwacht te doen. Zakelijke pakketten hebben vaak niet alleen een vast maandbedrag, maar ook een bedrag per transactie. Verder had ik geen last van inkopen en investeringen. Reizen doe ik met het OV – dat is voor iedereen een stuk veiliger.
Naam
Als je besluit door te gaan met je bedrijf moet je nu een naam bedenken. Eentje die bij jou past, maar ook eentje die laat zien wat je doet. De Letterkamer bijvoorbeeld, als je een tekstbureau begint is een leuke en prikkelende naam. De meningen zijn verdeeld of je nu wel of niet moet werken met je eigen naam. Sommigen vinden dat het juist heel persoonlijk maakt, anderen vinden juist dat het weinig zegt over je onderneming. De keuze is aan jou en zal ook deels bepaald worden door je concurrentie.
Inschrijven
Dan is het zaak om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel! Je bent ondernemer volgens de KvK als je diensten of producten levert aan anderen dan familie, en daar meer voor vraagt dan een symbolische vergoeding (norm 2018). Volgens de belastingdienst ben je ondernemer als je voldoet aan diezelfde normen, maar ook of je dat op een structurele basis doet, of je voor meerdere opdrachtgevers werkt.
Belangrijk hierbij is dat je een gedegen boekhouding bijhoudt. Dat kun je uitbesteden aan een boekhouder of in een schriftje bij elkaar houden, maar het bespaart je ontzettend veel tijd door te werken met een goed boekhoudprogramma. Ikzelf ben na een stevig rondje boekhoudprogramma’s vergelijken uitgekomen bij e-boekhouden. Daarin kan ik niet alleen mijn administratie en urenregistratie bijhouden, maar ook offertes en facturen versturen. Dankzij een koppeling met de bank hoef ik nooit te controleren of de factuur betaald is – zodra dat gebeurt wordt de openstaande factuur automatisch verwerkt. Dat scheelt veel tijd en gedoe! Maar misschien heb jij wel een heel ander programma waar je uitkomt. Wat wel zeker is, is dat je geen spijt zult krijgen van deze relatief kleine investering. Het scheelt je heel wat tijd per dag – tijd die je goed kunt gebruiken om je bedrijf op poten te zetten en nieuwe klanten te benaderen!