logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Het nieuwe marktonderzoek: Small Data


small data Merken en bedrijven zijn continu bezig om hun producten en diensten te verbeteren en te vernieuwen, om op die manier een grotere omzet te behalen. Mensen willen immers wel waar voor hun geld! Maar er speelt nog een heel belangrijke factor in het behalen van goede verkopen: mensen over de streep trekken. Als je de keuze hebt tussen twee producten, waarom zou je dan juist voor het ene kiezen en niet voor het andere? Al tientallen jaren zijn marktonderzoekers en statistici bezig met het verzamelen en analyseren van allerlei gegevens: leeftijd, geslacht, locatie, inkomen, ga zo maar door. Big Data, worden deze informatiebronnen genoemd. Makkelijk meetbaar en vergelijkbaar. Een prima aanpak, welke goed dienst doet. Maar vaak is het niet genoeg, weet Martin Lindstrom. Het gaat juist ook om de minder meetbare informatie, de Small Data.

Small Data

Small Data bewijst dat size er helemaal niet toe doet. Het gaat om het gevoel wat je er bij hebt, en wat je met die informatie doet. Martin Lindstrom is al jaren lang door de grootste bedrijven ter aarde ingehuurd om uit te zoeken hoe ze beter kunnen presteren. Daarbij heeft Martin slechts een paar stukjes informatie nodig. Het belangrijkste is natuurlijk: wat willen ze aan de man brengen, en op welke plek ter aarde. Martin reist vervolgens naar die locatie om te kijken wat nu echt de behoefte is van de mensen die er wonen. Willen ze het product eigenlijk wel? Of is er misschien een behoefte waar het bedrijf straal aan voorbij loopt, simpelweg omdat ze alleen kijken naar hun eigen omgeving?

Praktische insteek

Het boek staat vol met anekdotes en voorbeelden waaruit blijkt hoe die small data bepalend is voor het succes van een bepaald merk. Het is dus absoluut geen boek waarvan je leert hoe je zelf moet omgaan met small data. Martin zegt het ook zelf: niet iedereen kan die Small Data oppikken uit een omgeving. Je moet soms onzichtbaar kunnen zijn, maar belangrijker nog: je moet een soort kameleon worden om je overal in te laten opnemen. En dat moet je maar net kunnen, dat kun je niet zo maar uit een boekje leren. Des de praktischer is het boek: het laat je zien hoe de meester zelf aan het werk is gegaan, en welke resultaten hem dat heeft opgeleverd. En dat is minstens zo leerzaam! Daarbij is het boek ontzettend vlot en toegankelijk geschreven. Het leest bijna als een reeks korte verhalen. Small Data, Martin Lindstrom Lev, 254 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789400507319 E-book: 13,99 euro. ISBN: 9789044975062

Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.