logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Het nationaal carnavalsonderzoek 2016: Carnaval draait om seks, bier en Armin van Buuren


carnaval 2016Monogamie en carnaval gaan niet goed samen, oudere mannen houden van korte rokjes en het is maar de vraag of feestmuziek en carnavalsmuziek over enkele jaren nog steeds onlosmakelijk verbonden zijn met carnaval. Dit blijkt uit het Nationale Carnavalsonderzoek 2016, een initiatief van Happy Cactus en CompleetVerkleed. Ruim 2400 Nederlanders deden mee aan het onderzoek. De resultaten zijn ronduit opvallend en opmerkelijk te noemen.

Carnaval is onverminderd populair

Limburgers zijn net iets positiever over Vasteloavend dan Brabanders over carnaval. Van alle Brabanders geeft 61% aan enthousiast te zijn over carnaval! De Limburgers zijn net iets fanatieker. Hier geeft 66% aan dat het de beste week van het jaar is. Van alle niet enthousiastelingen lijkt de meerderheid te kiezen voor wintersport.

Drank funest voor je zakgeld

Zowel carnavallende mannen als vrouwen drinken allemaal een alcoholisch drankje met carnaval. Mannen tussen 18 en 45 jaar uit Noord-Brabant spannen de kroon. Van hen geeft 85% aan meer dan 11 glazen alcohol per dag te drinken. In kleine dorpen zijn de mannen nog fanatieker dan in de steden. De grootste drinkers zijn de Limburgers en Brabanders tussen 18 en 25, zij hebben ook het grootste dag budget en geven in 73% van de gevallen meer uit dan € 75,- per dag. De volhouders besteden tijdens carnaval dus al snel een budget van 400 euro.

Daar krijg je spijt van..

Grootste drinkers liegen vaker tegen werkgever en….hun vrouw. Het verband tussen beide variabelen is heel sterk. Zo is uit de resultaten op te maken dat het 8x waarschijnlijker is dat de carnavalsvierders die meer dan 11 glazen alcohol nuttigen vreemd zullen gaan. Vreemd genoeg zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen opmerkelijk klein. Vrouwen zijn gedurende carnaval dus niets heiliger dan mannen.

Helaas is drank ook geen goede raadgever voor je carrière. We zouden wel kunnen stellen dat we een ziektegolf tegemoet gaan na carnaval. De helft van de Brabanders en 1/3 van de Limburgers meldt zich ziek of heeft dit weleens gedaan. Dit zou de ondernemers weleens enkele honderdduizenden euro’s kunnen gaan kosten. De oplettende werkgever zou hier overigens een waarschuwing voor kunnen uitdelen. Het aantal dagen dat wordt vrij gevraagd houdt sterk verband met de kans op een onofficiële snipperdag.

Feestmuziek staat op de tocht

Zonder feestmuziek en carnavalskleding geen carnaval, zou je zeggen. Niks is minder waar. Als muziek leidend zou zijn, zouden mannen en vrouwen in Brabant in een aparte kroeg staan. Van de vrouwen wil de overgrote meerderheid, zo’n 64%, feestmuziek horen. Bij mannen is het andersom, 71% geeft aan zich te distantiëren van feestmuziek en de voorkeur te geven aan Armin van Buuren of Yellowclaw. Limburg is een stuk eensgezinder. Hier wil 84% vasthouden aan de kenmerkende carnavalsmuziek.

Hoe ouder, hoe gekker!

Generatieverschillen spelen een belangrijke rol in de keuze van een kostuum. Met name jongeren grijpen terug op kleding van voorgaande jaren. Zij spenderen hun carnavalsbudget liever aan drank. Van de oudere garde geeft de meerderheid aan dat het niet gek genoeg kan. Zij zijn ook eerder geneigd elk jaar een nieuw kostuum te kopen.

Hoe bloter, hoe beter!

Ook vrouwen gaan voor sexappeal. Carnaval 2016 wordt bloter dan ooit. Met name jongere vrouwen geven zich letterlijk bloot. Slechts 20% doet volledig afstand van haar vrouwelijke vormen met carnaval. Nog opvallender is dat een kwart van de vrouwen aangeeft dat bloter beter is. Dit is een trend die in Amerika al langer zichtbaar is tijdens een feest als Halloween. Nu dus ook in Nederland.

Opvallend is dat 45% van de mannen in de oudere leeftijdscategorieën vrouwen zien als een seksobject. Met name mannen die ouder zijn dan 40 geven opvallend vaak aan dat vrouwelijk sexappeal belangrijk zou moeten zijn bij de keuze van een kostuum. De jonge mannen onder ons (in de leeftijd van 18 tot 25 jaar oud) vinden dat sexappeal juist van binnen zit en kleding daar niks aan kan veranderen.

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.