Het meisje op de foto leest als een spannende spiraal

het meisje op de foto

Het meisje op de foto is het vervolg op De moord op mijn vader, waarin dezelfde politierechercheur aan het werk wordt gezet. Het meisje op de foto draait om een avondje stappen voor Viktor Hyldegaard. Als hij daarna echter niet terugkomt, trekt zijn vrouw aan de bel. Ze vreest het ergste. Politierechercheur Anna Eiler denkt er echter niet te zwaar over en wimpelt de gedachten weg. Tot er een man wordt gevonden in het meer, met een foto achter in zijn keel gepropt. Dan wordt alles werkelijkheid. Maar wie is het meisje op de foto? En waarom juist die foto?

Deze psychologische thriller neemt je mee op een achtbaan door heden en verleden. Korte hoofdstukken wisselen elkaar af en vertellen telkens hetzelfde verhaal vanuit een ander standpunt of moment in de tijd. Zo begint het verhaal jaren geleden, wanneer een meisje op brute wijze wordt verkracht en mishandeld. Meteen daarna duik je het meer in en wordt je in het heden geslingerd: een misdrijf heeft plaatsgevonden, en eigenlijk weet je al door wie. Nou ja – min of meer dan, want veel verder dan een omschrijving kom je niet. Dat geheim zal zich langzaam aan je ontrafelen, met een verrassende twist tot gevolg!

Langzaam maar zeker wordt er dieper gegraven in het verleden van ons slachtoffer, Viktor Hyldegaard. Smerige praktijken komen naar bovendrijven, waar ogenschijnlijk niemand iets van af wist. Vanuit daar gaat de zoektocht verder, hopend op een dader. Maar Viktor is niet de enige persoon over wie je veel nieuwe feitjes leert, want ook over Anna en journaliste Julia worden de nodige boekjes opengedaan. Daarbij komt ook Julia’s verdwenen vader een paar keer aan bod, een verwijzing naar het eerste boek uit deze reeks.

Het meisje op de foto is een vlot geschreven boek dat je al snel bij te strot grijpt en je niet snel zal laten gaan. De ijzingwekkende gebeurtenissen worden op een heldere manier omschreven, de gebeurtenissen daarna volgen elkaar op een logische wijze op. Daarmee is het een relatief eenvoudig leesbare thriller, ondanks het zware thema van mishandeling en verkrachting. Ondanks deze gestage stroomlijn in het verhaal neemt het een verrassende wending op het einde, waardoor het boek tot een goed einde gebracht wordt.

het meisje op de foto, Carina Bergfeldt
AW Bruna, 288 pagina’s, paperback.
Prijs: 17,50 euro. ISBN: 9789400503199