Boek recensie: Het kan ook anders, Adam Grant

het kan ook andersAls het gaat om zakelijke successen is het altijd moeilijk om te weten wat nu de waarheid is achter het succes. Het is verleidelijk om voor de verteller in zijn eigen straatje te praten. Zijn eigen idealen op te blazen tot een statement. Als je maar vasthoudt aan je gedachten en doorzet, kom je er wel. De grootste mensen zijn hen die echte leiders zijn. Dat soort dingen. Dat blijkt echter helemaal niet waar te zijn – het kan ook anders. Dat bewijst Adam Grant in zijn boek.

Andere verhalen

Adam graaft diep in de wereld van vernieuwende denkers en grote veranderingen. Daarbij ontdekt hij dat het helemaal niet zo is dat de meest succesvolle mensen echte leiders of doorzetters zijn. Soms zijn het gewoon mensen met een briljant idee of ingeving, mensen die heel lang nadenken over een enkel onderwerp. Soms moet je gewoon even buiten het kader denken en vragen stellen bij de dingen die je iedere dag doet. Dan pas kun je verandering in gang zetten.

Toeval zorgt voor verandering

Soms zorgt een simpele gebeurtenis voor een grote verandering. De aanleiding voor die veranderingen zijn dan ook heel divers. Soms is het een wereldschokkende gebeurtenis die zorgt voor een nieuwe situatie. Maar andere keren zijn het ook films of boeken die aanleiding geven tot de nodige vernieuwing. Zeker is wel dat die succesvolle mensen ergens uit de meute zijn opgestaan om hun eigen plan te trekken, hun eigen weg te gaan. Iets nieuws de doen. En dat is moeilijk – mensen blijven gewoon kuddedieren die liever achter de groep aanlopen dan dat ze zelf hun weg bewandelen

Recensie over Het kan ook anders

Het kan ook anders is een inspirerend boek over de grootste succesverhalen in de wereld – maar dan anders. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat succes niet iets is waar je naartoe kunt werken, hoe graag je dat ook zou willen. Vaak is het simpelweg een samenloop van omstandigheden. Het juiste idee op het juiste moment, op de juiste plaats. Met veel voorbeelden uit de zakenwereld, wetenschappelijke onderzoeken, entertainment en meer laat Adam zien hoe de wereld van succes er echt uit ziet.

Het kan ook anders,
Uitgever: LEV boeken, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789400508880. Prijs: 20 euro.