Boek recensie: Het duister, Amy Engel

Liefde voor een ander kan iemand veranderen naarmate de tijd vordert. Die liefde kan daardoor sterker, intenser en zelfbewuster worden – en overstralen op anderen in je directe omgeving. Maar die liefde kan ook lang doorsudderen, ook al dacht je dat deze al lang verleden tijd zou zijn. Dat is wat Eve Taggert persoonlijk ondervind. Zij woont in het armoedige stadje Barren Springs, in Missouri, Amerika. Een dorpje waar een groot deel van de inwoners in caravans woont, verstopt in het duister van het bos.

Gewelddadige jeugd

Eve heeft een lastige jeugd gehad – haar moeder was allesbehalve hartelijk. Eve’s moeder was een alleenstaande, drugsverslaafde moeder die haar kinderen mishandelde, zowel fysiek als mentaal. Tel daarbij op dat ze regelmatig een ander mee naar de caravan nam, en je hebt alle ingrediënten voor een verloren jeugd. Ook Eve ging daardoor door een wilde fase, het kon haar niet schelen wat mensen van haar dachten. Iedereen keek toch al op hun gezin neer. Haar enige steun en toeverlaat was Cal, die inmiddels als politie-agent in het dorpje werkt.

Ware liefde

Alles veranderde toen Eve beviel van een dochtertje. Echt in een liefdevol gezin kwam Junie niet terecht, ze was het resultaat van een one night stand. Toch voedde Eve haar op als haar alles. Ze waren lief voor elkaar en tevreden met wat ze hadden. Dat veranderde plots op het moment dat de 12-jarige Junie samen met haar beste vriendin Izzy Logan vermoord op een speelterreintje gevonden werden. Dat doet bij Eve de stoppen doorslaan. Ze zoekt de grenzen op van het sociaal wenselijke en gaat zelf op onderzoek uit. Ze heeft namelijk niet echt het idee dat de dienstdoende politie veel voor haar betekent! Dat brengt haar naar de duistere kant van haar psyche.

Zoektocht

Het Duister is een verhaal over overleven, over gerechtigheid zoeken en het gevoel dat je als ouder zou moeten hebben wanneer je een kind verliest. De zoektocht neemt haar mee naar haar persoonlijke geschiedenis, maar ook naar die van Junies ouders. Wat was er aan de hand, welke volwassene haalt het in zijn hoofd twee kinderen op brute wijze te vermoorden? De personages zijn goed uitgewerkt, je krijgt echt het drukkende en gespannen gevoel van een zoektocht naar de waarheid. Dat het duister en het duistere in mensen een belangrijke rol speelt in dit boek, mag geen verrassing zijn. Dat is de ontknoping overigens wel, in het boek wordt je een paar keer flink op het verkeerde been gezet!

Ga direct naar Het Duister op BOL.com.

Recensie over Het Duister

Het Duister is een beklemmende thriller dat je meeneemt naar een bijzonder stukje Amerika. De zoektocht naar de waarheid botst regelmatig met de confrontatie van Eve met haar moeder en haar geschiedenis. Telkens doet ze een stapje verder in het verleden en begint zelfs te begrijpen waarom haar moeder in elkaar stak zoals het was. Hoewel het verhaal een paar fragmenten heeft die later min of meer worden tegengesproken, is het een goed lopend verhaal met realistische personages.

Het Duister,
Uitgever: Uitgeverij Boekerij, 240 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789022590720. Prijs: 17.99 euro.