Boek recensie: Het Beest, Zidrou en Frank Pe

Ken jij het verhaal van Robbedoes en de Marsipulami? Die grappige gele aap zorgde met zijn lange staat voor heel wat bijzondere en hilarische avonturen… en hielp onze vrienden zo nu en dan flink uit de brand. Welnu: die grappige marsipulami speelt ook in Het Beest de hoofdrol, maar nu is het verhaal, vergelijkbaar met Suske en Wiske’s Amoras-reeks, omgevormd tot een young adult-versie in een stoere manga-stijl.

Stropers op de kust

Het verhaal begint vanaf het moment dat een schip aanmeert in de Antwerpse haven. Aan boord van het schip zitten heel wat exotische dieren, die de bemanning heeft gevangen in de oerwouden van Brazilie. Echt begaan met de dieren is de kapitein overigens niet. Toen ze een tijdje stil moesten liggen, werden de dieren zonder pardon ontzien van water en voedsel. De bemanning ging voor! En dat heeft zijn slachtoffers geeist… veel dieren zijn overleden, anderen zijn op sterven na dood. Onze vriend weet eenmaal aan land te ontkomen en vlucht de stad in.

Jonge vriend

Daar schuilt Het Beest in een donker bosje, op de vlucht van iedereen… tot hij wordt ontdekt door Francois, ookwel Franz genoemd door zijn moeder, een Vlaamse jonge vrouw die zwanger werd tijdens een verliefdheid op een van de Duitse bezetters tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat maakt zowel de vrouw als de jongen niet heel erg geliefd… en dat terwijl Francois een zwak heeft voor alles dat leeft. Hun huis is een bonte verzameling vreemde dieren, stuk voor stuk verschoppelingen in hun eigen omgeving. Een vogel die niet kan vliegen, een kat met drie poten… daar kan een gele aap met een heel lange staart ook nog wel bij! Toch heeft het beest flink wat te verduren gehad. Zijn eerste kennismaking met mensen is niet bepaald positief geweest. Is dat nog wel te herstellen? En kunnen de pestkoppen op school en in hun wijk het wel verteren, dat dit bijzondere gezin zo’n vreemd dier in huis heeft?

Ga direct naar Het Beest, Zidrou en Frank Pe op BOL.com.

Recensie over Het beest

Stripverhalen zijn niet altijd vrolijk en enthousiast. Jongere lezers maken met wat stoerdere verhalen kennis met de harde wereld, die ook alom vertegenwoordigd is in het echte leven. Het Beest vertelt het verhaal van de Marsipulami zoals het ook gegaan het kunnen zijn, met nieuwsgierige wetenschappers, jaloerse medemensen en een schuchter dier dat onjuist bejegend is door de mensen. Als schaduwrandje komt daar bovenop dat Franz geboren is uit de liefde tussen een vrouw en diens Duitse bezetter, wat het leven nog extra bemoeilijkt en de gemoederen op scherp stelt. De tekenstijl is scherp en rauw, met expressieve personages en uitgesproken karakters. Er is veel aandacht gegaan naar de dieren, die daardoor bijna menselijke trekjes krijgen.

Het Beest,
Illustrator: Frank Pe
Uitgever: Dupuis Uitgeverij, 160 pagina’s, hardcover.