logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Boek recensie: Handboek social media marketing, Patrick Petersen

Social media is relatief nieuw in ons dagelijks leven. En zoals je weet: het is overal. Je bent er stiekem de hele dag mee bezig. Ga eens na: hoe vaak controleer jij je telefoon op nieuwe berichtjes, nieuwe posts en nieuwe foto’s van mensen die je volgt? Als je heel eerlijk bent, zul je schrikken van de tijd die je spendeert op je smartphone, tablet of computer, kijkend naar berichten van anderen. En moet je nu eens nagaan wat voor effect het kan hebben als je tijd steekt in jouw aanwezigheid op social media… of dat van je bedrijf!

Kennis is macht

Helaas is het nog niet zo makkelijk als simpelweg ‘aanwezig’ zijn op social media. Dat lees je ook in Handboek Social Media Marketing. Je moet er wel goed over nadenken, hoe je social media gaat inzetten om jouw bedrijf beter te profileren. Het is dus heel wat meer dan het posten van foto’s of berichtjes over actuele gebeurtenissen of feestdagen! Het probleem is alleen, dat de ontwikkelingen ontzettend snel gaat. De ene techniek is nog niet ontwikkeld, of een ander probeert hem van de troon te stoten. Je kunt groot geld verdienen met social media en geweldige successen boeken, maar hoe? Daar verschillende meningen nog al eens over. Zeker als je online zoekt!

Strategisch denken

Social media inzetten is een activiteit voor de lange adem. Je moet een combinatie maken van je doelgroep, je activiteiten en je manier van communiceren. En dat structureel inzetten voor jouw doel. Wil je mensen producten laten kopen? Laat dan zien dat mensen er blij mee zijn, of wat je er mee kunt. Wil je dat mensen een gevoel krijgen bij je merk? Geeft ze dan een kijkje achter de schermen. Dat kan met humor, maar het kan ook serieus en wat ‘volwassener’. Voor alles is een doelgroep. Pas in ieder geval je kanaal er op aan! Patrick Petersen spreekt in zijn Handboek Social Media Marketing daarom over een crossmediale beleving.

Allesomvattend boek

Handboek Social Media Marketing is niet zo maar een marketingboek over social media. Als je het koopt om een kant-en-klaar stappenplan in handen te krijgen, heb je het voor een groot deel mis. Nee, je zult zelf aan de bak moeten, en dan moet je goed begrijpen hoe dit vreemde digitale landschap er uitziet! Voor je aan de slag gaat met social media, ga je dan ook eerst kijken naar je concurrenten. Hoe pakken andere bedrijven hun social media aan? Pas daarna krijg je tekst en uitleg over de effecten van social media en hoe je het effectief inzet. Vervolgens maak je een eigen strategie en ga je deze uitvoeren. Daarbij hoef je niet alleen met je neus in de boeken te zitten, je vind ook tal van filmpjes en interviews op zijn kanalen die je kunt bekijken en beluisteren.

Ga direct naar Handboek social media marketing op BOL.com.


Recensie over Handboek Social Media Marketing

Patrick Petersen is op zijn eigen unieke rebelse manier een grootheid op het gebied van online marketing en social media. Al jaren timmert hij aan de weg en absorbeert hij alles wat er maar mee te maken heeft. Het bijzondere is, dat hij perfect verbanden weet te leggen en conclusies kan trekken uit zijn bevindingen. In dit boek lees je over de wondere wereld van Social Media zoals hij nu staat, in al zijn vormen. Je leest hoe je er mee om kunt gaan, maar ook hoe andere bedrijven het inzetten voor hun ondernemingen. Leer daaruit, kijk naar anderen, maak een goed plan…. en blijf er plezier in hebben!

Score: 8


Informatie

Handboek social media marketing,
Illustrator: nvt
Uitgever: Van Duuren Media, 400 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789463561631. Prijs: 39.99 euro.


Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.