Film recensie: Halo, seizoen 1

Films van computergames zijn een beetje wisselend van kwaliteit. De ene keer zijn ze spot-on (denk aan Tombraider, bijvoorbeeld), een andere keer slaan ze de plank volledig mis (Mortal Kombat, anyone?). Halo doet ook een gooi naar de titel Beste Gameverfilming en vormt de game-franchise om naar een spannende sci-fi serie over niemand minder dan Master Chief.

Achterliggende verhaal

Het toffe van de serie Halo is dat het zich juist stort op het achterliggende verhaal van de succesvolle game-franchise. Je weet wel, die filmpjes die je meestal wegklikt omdat je vol in de actie wilt? Dat krijg je nu met alle aandacht voor details voor je kiezen – maar dan anders. Want waar veel films en series het verhaal van de games wil volgen, gooit Halo het over een andere boeg. In de hoofdrol zien we Pablo Schreiber als Master Chief, een cybernetisch verbeterde supersoldaat in die de mensheid moet beschermen tegen de buitenaardse sekte The Covenant is.

Vrijheid

Door af te wijken van het originele verhaal, krijgen de makers een zekere mate van vrijheid om hun eigen weg te bewandelen. Daardoor krijgt de Master Chief een dieper verhaal, een verleden en een grotere rol dan hij in de games krijgt. Ook het ontstaan van Cortana komt uitgebreid aan bod, wat een toffe toevoeging is aan de serie. Het is echter de Master Chief, die als een verstomde, emotieloze soldaat langzaam weer in het land der levenden zijn weg moet zien te vinden.

Merchandise koop je bij:

Politieke spelletjes

Daarnaast spelen er talloze politieke spelletjes een belangrijke rol in de serie, want iedereen lijkt een eigen agenda te hanteren tijdens het spannende avontuur. Denk daarbij vooral ook aan Dr. Catherine Halsey, die alles op alles zet om haar eigen doelen te behalen en om zelf experimenten uit te mogen voeren. Haar zie je langzaam veranderen in een gekke wetenschapper, die haar eigen plan trekt en de regels overschrijft. Ook is er de menselijke Makee, die tussen de aliens van The Covenant is opgegroeid en nu zint op wraak. Of de jonge Kwan Ha, overlevende van een brute aanval in de eerste aflevering op een rebellenbasis.

Ga direct naar Halo, seizoen 1 op BOL.com.

Recensie over Halo, seizoen 1

Halo, seizoen 1, neemt je mee naar de fantastische en succesvolle wereld waarin Master Chief zich voortbeweegt. De serie ziet er imposant uit, waarbij veel aandacht is uitgegaan naar de outfits, wapens en voertuigen die in het spel worden gebruikt. Ook de Covenant komt ruim aan bied, met de vreemde schepsels die erin voortbewegen. De serie is niet volmaakt, maar de vrijheden die zijn genomen ten opzichte van de game, komen het zeker ten goede. Sommige afleveringen en scènes steken echt boven de andere uit: hopelijk neemt het tweede seizoen een voorbeeld aan die succesnummers en tilt dat de serie naar een hoger niveau.

Titel: Halo, seizoen 1
Uitgever: Dutch Filmworks
Tijdsduur: 455 minuten