logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Game review: Halo Infinite


Halo werkt al heel wat jaren aan de weg: logisch. het is één van de eerste en grootste succestitels van Microsoft. Dit jaar keken we maand na maand uit naar de release van Halo Infinite, een game die nog op de valreep begin december werd vrijgegeven. Het heeft een paar te gekke nieuwe functies, zoals een open wereld en natuurlijk nieuwe inzichten in wat wel en niet werkt. Maar zijn HALO-fans daarvan gediend? Wij trekken het virtuele pak van de Master Chief maar wat graag aan om onze krachten te meten en de mogelijkheden te ontdekken.

Singleplayer

Halo Infinite maakt eigenlijk vooral indruk op de single player campagne. Daar wordt een verhaal neergezet waar je alleen maar van kunt smullen. De wereld wordt geteisterd door allerlei aliens, in alle soorten en maten. Die zijn gevoelig voor bepaalde types wapens, hetzij kinetisch hetzij energetisch. Maar: iedere vijand gedraagt zich ook anders. Sommigen vallen domweg direct aan, andere schuilen achter hun schilden en zijn veel defensiever. Het is dus een kwestie van wapens kiezen en gebruiken, sluipen, schieten, slaan en je omgeving gebruiken. En jouw pak heeft natuurlijk een aantal snufjes, waarbij de werphaak eigenlijk het fijnst is, met daarnaast de elektrische gevarenmelder (die vooral handig is bij het aangeven van onzichtbare vijanden). En vergeet natuurlijk niet de mogelijkheid om ook fysiek klappen uit te delen – dat is misschien nog wel je krachtigste wapen!

Upgraden

Lopend door de wereld vind je allerlei achtergebleven restanten van eerdere Halo Guardians. Diens kernen kun je gebruiken om jezelf te verbeteren en je accessoires te upgraden. Naast deze praktische items heb je ook tal van collectebles, waarbij de audiodagboeken de belangrijkste vondsten zijn. Kijk goed rond, want ze liggen soms op de meest bizarre plekken! Gelukkig worden ze ook met een geluidssignaal bekendgemaakt. Hoor je een zacht, pulserend gepiep? Dan is er een dergelijk item voorhanden.

Verkennen en neuzen

Halo Infinite nodigt in de campagne ook echt uit om van de gebaande paden te treden. Tussen de bomen en rotsen is het allemaal te doen. Daar vind je nog verborgen schatten, schuilgehouden vijanden en kun je makkelijker en sneller van de ene plek naar de andere verplaatsen. Daarbij komt die grapple hook natuurlijk super goed van pas. Daarmee trek jij jezelf met gemak op naar hogere plekken. Onderschat die dus niet! En verbaas je ook niet over de grootsheid van de wereld. ’t Blijkt maar een klein eilandje te zijn waar je op terechtkomt!

Hoofdmissie en zijmissies

Verspreid over de kaart van het eiland vind je tal van aandachtspunten waar je naartoe kunt om troepen te bevrijden, strategische punten te overwinnen en vijandelijke kampen uit te ruimen. Regelmatig kom je daarbij upgrademateriaal tegen, waardoor je weer beter beslagen ten ijs komt. Het is dus zeker aan te raden om deze missies uit te voeren, hoewel ze soms wat afleiden van het belangrijkste verhaal. Een ander pluspunt van het overwinnen van basissen (FOB’s) is dat je vanaf die punten wapens, munitie en voertuigen kunt oproepen. Bovendien kun je snelreizen tussen de onderlinge basissen. Echt grote nieuwe dingen vrijspelen zit er bij HALO trouwens niet in: het zal vooral neerkomen op het upgraden van je bestaande skills en het telkens vinden van de juiste wapens voor de vijanden die voor je opduiken.

Baasgevechten

Bijzonder in HALO Infinite zijn de baasgevechten. Die kom je met grote regelmaat tegen en zijn min of meer aangepast op het niveau waar jij je op dat moment op zou kunnen bevinden (mits je alle missies hebt gespeeld en de nodige schatten hebt gescoord). Het zijn felle tegenstanders met krachtige wapens … en vaak een onzichtbaarheidsschild. Daar komt je dreigingsdetectie dus heel goed van pas. Jammer genoeg worden deze bazen vaak omringd door andere aliens in alle soorten en maten, zodat je je handen vol hebt aan het ontwijken van al dat gespuis, kogelregens en granaten.

Assistent

Waar je in de vorige games gekoppeld werd aan de digitale assistent Cortana (briljant gekozen naam), bleek die in HALO 5 niet zo betrouwbaar… gelukkig is er een nieuwe sidekick ontwikkeld, dat onder de subtiele naam The Weapon in het leven is geroepen. Deze praatgrage dame is echter niet echt een wapen. Nog niet, in ieder geval. Want ook zij zal zich naarmate het verhaal vordert steeds verder ontwikkelen.

Toegankelijkheidsopties

Speciale vermelding verdient de reeks toegankelijkheidstools van Infinite. Naast volledig herbindbare bedieningselementen zijn er tientallen instellingen om alles te regelen, van zintuiglijke effecten zoals snelheidslijnen en schermtrilling, teamkleuren voor meerdere spelers, de grootte en het uiterlijk van ondertitels en tekst-naar-spraak-opties voor zowel tekstchat als menu voor meerdere spelers opties.

En wist je dat je HALO Infinite kunt spelen met je Game Pass?

Multiplayer

Naast de geweldige single player kun je ook losgaan in verschillende multiplayer-levels. Deze bestaan uit een aantal standaard opties, zoals Slayer, Oddball, Capture The Flag en Strongholds. Daarnaast zijn deze modi onlangs uitgebreid met:

  • SWAT is een stoere Halo-modus, waarbij je zonder schilden en bewegingstracker op pad gaat. Je schiet met “hitscan”-wapens, waarvan de projectielen onmiddellijk raken en geen reistijd hebben (zoals het combat rifle). Het resultaat is een intense spelmodus waarin een enkel schot dodelijk kan zijn.
  • Fiesta spawnt spelers met willekeurige wapens. Dat kan werkelijk elk wapen zijn, wat betekent dat je geluk kunt hebben en kunt spawnen met een raketwerper en een energiezwaard. Het is een meer casual modus waar je helemaal los kunt gaan.
  • Bij Free-For-All is het echt “ieder voor zich”. Het is een veel chaotischer alternatief voor teamgebaseerde modi zoals Slayer en Oddball. FFA is altijd een serieuze beproeving van vaardigheid in iedere Halo-game, dus we kijken ernaar uit om het voor het einde van het jaar te spelen in Halo Infinite.

Ga direct naar Halo Infinite op BOL.com.

Recensie over Halo Infinite

CooleSuggesties topper

Halo Infinite is echt een goede game en loopt mee in de trend van Halo. Het zet een fraaie wereld neer vol uitdagingen en een spannend verhaallijn, hoewel die echt voelt als een ’tweede kans’ verhaallijn in plaats van een vervolg. Het eigenlijke verhaal was in HALO 5 namelijk al behoorlijk afgerond… Ondanks de wat zwakkere verhaallijn vergeleken met de eerdere titels, blijft het een sterke game. Master Chief voelt stoer, degelijk en robuust aan – ook in de bediening – en de wapens bieden ieder een ander gevoel. Daar had wat meer uitdaging om mogen zitten wat mij betreft. De multiplayer games voelen stoer, chaotisch en bieden de nodige variatie. Het is leuk om het tegen anderen op te nemen, hoewel het soms ook wel frustrerend kan zijn als je wat minder gedreven of ervaren bent.

Score: 9


Info

Halo Infinite
Uitgever: Microsoft
Getest op: XBOX One
Genre: fps
Prijs: 59.95 euro.

Games koop je online bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.