Game review: Guilty Gear: Strive, PS4

Guilty Gear klinkt je misschien niet bekend in de oren, maar Guilty Gear: Strive is inmiddels de zevende titel in deze franchise. En een flinke dosis spin-offs, bovendien. Het eerste spel is uitgebracht in 1998. Ik weet het – da’s ook al een heel lange tijd geleden. De games combineren een 2D vechtgame met een explosieve hoeveelheid hilarische en absurde manga, die zijn weerga niet kent. Wij waren ook niet bekend met deze game en zetten onze tanden in de nieuwste editie: Guilty Gear: Strive op de Playstation 4.

Verhaallijnen

Het is dan ook logisch dat die verschillende personages door de games en jaren heen flink zijn ontwikkeld. Ze hebben allemaal een bewogen achtergrond en de nodige ellende achter de kiezen. Maar… die krijg je niet allemaal te zien in deze game, zoals dat bij andere games soms wel het geval is. Het voordeel als je de andere games kent is dat je niet in herhaling valt, maar als je die games nog niet kent en geïnteresseerd bent in de achtergrond van jouw favoriete karakter… dan wordt het een stukje Googlen. De verhaalmodus van Strive is eigenlijk echt een anime-serie, waarbij je de controller niet hoeft op te pakken. Wil je vechten? Dan kom je in de game-modi. Simpel als dat! Gamers krijgen wat ze willen, verhaalliefhebbers ook. Iedereen happy!

Vechten maar

En als echte actievelingen als we zijn… draait het bij ons toch vooral om het vechten. En dat gaat rap, kan ik je vertellen! Er zit zo’n spanningsboog in het spel, dat je handen na korte tijd al ingegraven zijn in de controller. De felle metal-muziek doet daar ook echt wel een schepje bovenop. Het draait in Guilty Gear: Trive ook vooral om het maken van combo’s. Die zijn een stuk krachtiger dan de normale aanvallen. Wil je echt schade doen? Dan zul je tijd moeten investeren in het uitvoeren van wat tragere zware aanvallen, om die te combineren tot explosieve kracht. En ja, dat voert de druk nog verder op. Wachten is altijd wreed, maar helemaal als je leven er van afhangt. Ben je bezig met een tragere aanval en annuleer je die tijdens het uitvoeren? Dan wordt je afgestraft door het wegnemen van 50% van je spanningsmeter. Maar je kunt die annulering ook ombuigen tot het uitvoeren van nieuwe combo’s, wat het wel een beetje tricky maakt om een aanval te annuleren, maar ook weer niet funest voor je gameplay.

Hectisch en extreem

Dat is zeker wat je van Guilty Gear: Strive kunt zetten. De 15 personages zijn stuk voor stuk uniek in hun klasse: het schijnen oude bekenden te zijn, maar er zijn ook twee nieuwe personages toegevoegd: Nagoriyuki en Giovanna. Ieder personage heeft zijn eigen identiteit en stijl, wat de game wel zo interessant maakt. Ook de aanvallen zijn passend bij de personages en vaak gewoonweg te bizar voor woorden. Dat past overigens geheel in de stijl van vormgeven: manga wordt gecombineerd met cellshading, waardoor je een vlakke, cartooneske stijl krijgt waar die fantasierijke aanvallen perfect bij passen. De bewegingen kloppen allemaal en zien er fantastisch uit – iets waar je als toeschouwer meer van kunt genieten dan wanneer je in het heetst van de strijd combo’s bij elkaar aan het puzzelen bent!

Ga direct naar Guilty Gear: Strive op BOL.com.

Recensie over Guilty Gear: Strive

Guilty Gear: Strive is een 2D-vechtgame die zijn weerga niet kent. Hij is wat serieuzer dan zijn collega anime-achtige vechters, maar ook een stuk speelser. De graphics zien er spectaculair uit, de personages en omgevingen zijn geweldig goed ontworpen. Het is een hectische game die een enorme spanningsboog heeft, wat versterkt wordt door een schetterende muziek op de achtergrond. Het moet je stijl zijn, dat op de eerste plek, maar binnen dit genre is dit wel een serieus heftige vechtgame.

Info

Guilty Gear: Strive
Uitgever: Bandai Namco