logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

Het grote chocoladeletter-onderzoek


229711-packshot-stapel-letters-cpso-b36067-large-1479141344De Sint is nog maar net in het land, maar de chocoladeletters blijken voor Nederlanders al enige weken niet te versmaden: meer dan een derde van de Nederlanders heeft inmiddels al een letter gesnoept. Dat blijkt uit het Grote Chocoladeletteronderzoek van HEMA onder meer dan 1.000 Nederlanders. We geven niet alleen graag een letter cadeau (97%) maar kopen er ook gewoon een voor onszelf (63%). Wel lijkt het Nederlanders met name te doen om de chocolade in plaats van de letters; 83% van de Nederlanders vindt het belangrijker om hun favoriete smaak chocola te krijgen dan de juiste letter. Opvallend: een kwart van de snoepers geeft aan dat ze weleens een ‘grotere’ letter kopen omdat men denkt dat hier meer chocolade in zit. Maar klopt deze veronderstelling eigenlijk wel?

Een derde (33%) van de Nederlanders kon niet wachten tot Sinterklaas in het land was: zij hebben de afgelopen weken al een of meer chocoladeletters gegeten. Voor 93% van de Nederlanders is deze verwennerij dan ook onlosmakelijk met het Sinterklaasfeest verbonden. Toch zou 82% ook chocoladeletters eten wanneer zij geen Sinterklaas zouden vieren. Wie denkt dat de liefde voor chocola met name bij vrouwen diep zit heeft het mis: mannen geven gemiddeld meer geld uit aan chocoladeletters dan vrouwen. Vrouwen geven gemiddeld één tot vijf euro uit, terwijl mannen tussen de zes en tien euro besteden.

Letterperikelen

Het blijkt dat meer dan een vijfde van de Nederlanders (23%) vaak misgrijpt naar de juiste letter, omdat zijn/haar voornaam bijvoorbeeld met een niet-veelvoorkomende letter begint. Van A tot Z, van wit tot puur: HEMA heeft een chocoladeletter voor iedereen. De letters M, S en A zijn het meest populair. Chocoladeliefhebbers die daarmee denken ook de letter met de meeste chocolade te kopen komen bedrogen uit. Marry Jansen-Kin van HEMA zegt hierover: “Het is het een fabel dat bepaalde letters meer chocolade bevatten. De grootte van de letter bepaalt hoe de chocolade verdeeld wordt in het aantal gram; iedere letter bevat dezelfde hoeveelheid chocolade.” 

Karamel-zeezout de nieuwe favoriet

Een vijfde van de Nederlanders hoopt naast de favorieten melk, hazelnoot-melk, puur en wit op meer smaken chocoladeletters. Daar geeft HEMA graag gehoor aan: “Dit jaar hebben we een nieuwe favoriet toegevoegd aan ons chocoladeletterassortiment; melkchocolade met karamel-zeezout. Hiermee gaat een wens van menig chocoladeliefhebber in vervulling!”, aldus Jansen-Kin.

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.