Game review: Grid Legends

Codemasters komt met een nieuwe en spectaculaire racetitel: Grid Legends. In deze reeks zijn al heel wat titels verschenen, met ‘Legends’ als een soort alomvattende of zelfs afsluitende benaming. Wij kropen achter ons virtuele stuur en gaven flink gas! En dat was heerlijk. Grid Legends is een arcade-racer waar je heel wat tijd in kunt stoppen.

Casual racen

Zoals bij de meeste games, is het soms lastig om titels te vinden die je ook casual kunt spelen. De meeste games vragen namelijk een toewijding en uren speeltijd om al die kleine kneepjes tot in de puntjes te beheersen. Denk alleen al aan alle toetsencombinaties bij bepaalde games. Wat doet welke knop? Grid Legends richt zich wat meer op de casual gamer en legt de lat niet hoog. Het is geen superrealistische racegame, waarbij je precies op het juiste moment moet schakelen of een bepaald gevoel voor moet ontwikkelen. Het is ook zeker niet makkelijk, vergis je niet, maar als je het een paar weken niet speelt, zul je nog altijd weten wat je moet doen. En… je kunt het jezelf ook moeilijker maken, wanneer je bepaalde hulpmiddelen uitschakelt.

Carrièremodus

Grid Legends neemt je mee met een beginnende coureur, die onder de naam Driver 22 door het leven gaat. Hij (gespeeld door Ncuti Gatwa van Sex Education) moet het Seneca Racing-team nieuw leven inblazen. Zo klim je langzaam hoger in de boom, waarbij je telkens nieuwe voertuigen en mogelijkheden ter beschikking krijgt. Een nogal mager verhaal, maar wel een prettige kapstok voor wanneer je daar behoefte aan hebt. Soms is het ook wel grappig om te zien, zo’n filmpje tussen de races door, hoewel de acteerprestaties regelmatig te wensen overlaten. Maar vrees niet: je kunt die filmpjes gewoon skippen.

Kiezen maar!

De verhaalmodus is een fijne kennismaking met het spel. Je leert wat je moet doen en verdient gaandeweg mooie pluspunten. Daarbij kun je kiezen uit heel veel verschillende voertuigen, circuits en evenementen. In een formuleauto stappen levert je het gevoel van snelheid op, maar het racen met vrachtwagens levert ook zijn eigen adrenalinekicks… je kunt zelfs de stad onveilig maken! Compleet verschillende ervaringen, zowel de voertuigen als het type race. Dat maakt Grid Legends ook wel een allemansvriend. Voertuigen, tracks en upgrades (voor zowel de voertuigen als je teammates) moet je kopen, maar ook vrijspelen met XP of zelfs gereden kilometers. Dat kan in de carrièremodus, maar ook in andere gamemodi die je hebt vrijgespeeld.

Persoonlijke strijd

Grappig is het Nemesis-concept. Als je tegenstanders raakt (per ongeluk of express), dan nemen ze dat best persoonlijk op. Ze gaan jou dan flink dwarszitten en proberen je op de meest onmogelijke momenten te rammen. Soms zelfs nog in een volgende race. Botsen kan dus, maar wordt op deze manier sterk ontmoedigd… of je moet houden van die bittere nasmaak van wraak!

Ga direct naar Grid Legends op BOL.com.

Recensie over Grid Legends

Grid Legends is een ontzettend uitgebreide racegame, waarin je helemaal los kunt gaan op zo’n beetje alles met vier wielen. Tijdens het racen verdien je geld, XP en naarmate je meer kilometers op de banden hebt zitten, speel je upgrades en nieuwe mogelijkheden vrij. Zo kun je tot 100 auto’s en meer dan 130 verschillende racetracks vrijspelen, waar je op terecht kunt voor verschillende types racen. Je kunt het spel nagenoeg compleet naar je eigen hand zetten, alle spelelementen aanpassen en zo heerlijk racen. Grafisch ziet het spel er top uit, het speelt fijn en biedt genoeg mogelijkheden voor zowel de beginnend als de meer ervaren racer.

Info

Grid Legends
Uitgever: EA / Codemasters