logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Goede voornemens? Liever geen advertenties over afvallen

Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed begint aan hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijst. Zo willen mensen meer sporten, gezonder eten en minder alcohol drinken om een paar kilo’s kwijt te raken of zich fitter te voelen. 

Verkeerde timing

Voor bepaalde ondernemingen biedt dit een uitgelezen kans om hun doelgroep te bereiken via online advertenties. Niettemin ervaren velen dit niet als motiverend. Onderzoek door Ipsos en Google onder duizend Nederlanders wijst uit dat 68% online advertenties met betrekking tot diëten als onaangenaam ervaart. Binnen deze groep geeft 36% aan dat deze advertenties specifiek rond de jaarwisseling als extra kwetsend worden beschouwd.

Kwetsende advertenties… of gewoon confronterend?

Het feit dat online advertenties over dit onderwerp in deze periode als kwetsend worden ervaren, heeft onder andere te maken met de strijd die mensen voeren met hun zelfbeeld of het gebrek aan geloof in de daadwerkelijke effectiviteit van de gepromote producten. Vera Camilla, content creator, ondernemer en voorstander van body positivity, deelt haar perspectief: “Ik realiseer me dat diëten op de lange termijn niet voor mij werkt. Sterker nog, het heeft er alleen maar voor gezorgd dat ik kilo’s aankwam. Ondanks mijn gebrek aan interesse in diëten, word ik elk jaar in januari overspoeld met reclame voor afslankmiddelen. Ik merk dat deze advertenties een negatieve invloed hebben op mijn zelfvertrouwen.”

Weinig bewustzijn over beperken online advertenties

Het onderzoek onthult ook dat 57% van de Nederlanders online advertenties met betrekking tot alcohol als hinderlijk ervaart, terwijl maar liefst 73% aangeeft dat online advertenties over dating als vervelend worden beschouwd. Wat mensen helaas niet altijd beseffen, is dat ze zelf stappen kunnen ondernemen om de weergave van deze advertenties te beperken. Diëten, alcohol en daten zijn namelijk een aantal  van de gevoelige onderwerpen binnen Google’s Advertentiecentrum, samen met onderwerpen als kansspelen en ouderschap. 

In ons Advertentiecentrum kan je persoonlijke advertenties uitschakelen of advertenties over wat voor jou gevoelig is beperken, maar te weinig mensen zijn zich hiervan bewust. 64% van de Nederlanders weet namelijk niet dat je online advertenties over gevoelige onderwerpen kunt beperken op de website en apps van Google. Als je bijvoorbeeld niet geconfronteerd wil worden met dieetadvertenties, dan heb je de mogelijkheid om dit onderwerp uit te schakelen.

Martijn Bertisen, Directeur van Google Nederland

Advertentiecentrum

In het Advertentiecentrum kun je onder andere instellen welke persoonlijke gegevens worden gebruikt, welke gevoelige onderwerpen beperkt moeten worden en kun je gepersonaliseerde advertenties uitschakelen. Je vindt het Advertentiecentrum via myadcenter.google.com

Geschreven door Dennis van Houts

Avatar for Dennis van HoutsDennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.