Boek recensie: Gevonden, Cees van den Berg

Gevonden is een lief en hartverwarmend boek, dat perfect is voor deze periode. Het gaat om aardigheid, een beetje ondeugendheid (nou ja… misschien best wel wat ondeugendheid) en vooral heel veel zorgzaamheid. Het boek begint op het moment dat Frida (iedereen noemt haar Frietje) een verwarde man ziet staan, midden op het drukke fietspad. Hij is niet echt vervelend of eng verward, hij staat daar gewoon. In zijn pak en met pantoffels aan.

Gevonden man

Frietje twijfelt even, maar keert dan om en ontfermt zich over de oude man. Om hem niet de hele tijd algemeen aan te hoeven spreken, geeft ze hem een naam: Meneer Frits. Ze neemt hem mee naar het restaurant van haar ouders, Friet, Kroket en Kaviaar. Na een beetje twijfel besluiten ook haar ouders dat het helemaal niet verkeerd is als meneer Frits een tijdje bij hen komt wonen. Als ze wisten wat voor problemen Meneer Frits en Frida’s gekke acties zouden zorgen, zouden ze misschien wel een ander antwoord gegeven hebben…

Zoektocht

Want: hoe zoek je het huis (of tehuis) waar een man hoort met geheugenverlies? Frietje en meneer Frits gaan een paar keer op pad om uit te zoeken of iemand hem kent. Ze hangen posters op, gaan praten in bejaardentehuizen (bent u soms iemand kwijt?) en kloppen aan bij de dienst voor verwarde personen. Het heeft allemaal geen nut. Zo nu en dan herinnert meneer Frits zich een klein stukje van zijn verleden, maar kan het niet altijd even goed plaatsen. Dat zorgt voor bijzondere en soms ook spannende momenten. Meneer Frits loopt er namelijk soms gewoon van door, helemaal in zichzelf gekeerd. Toch lijkt hij heel wat in zijn mars te hebben, zo ontdekt Frietje. Hij danst als de beste, weet alles van andere planeten en blijkt een goed oog voor kunst te hebben. Maar waar heeft hij dat allemaal geleerd? En waar komt hij vandaan?

Ga direct naar Gevonden op BOL.com.

Recensie over Gevonden

Gevonden is een hartverwarmend boek, vooral op de manier waarop ze met de oude man Meneer Frits omgaat. Ze helpt hem waar ze kan en gaat met hem op pad om uit te zoeken wat zijn achtergrond is. Frida is echter ook een flapuit en duikt overal in zonder eerst even goed na te denken… en dat gaat niet altijd goed. Mooie momenten worden afgewisseld met grappige stukjes en ontroerende fragmenten. Een mooi boek, dat heerlijk wegleest.

Gevonden,
Illustrator: Monique Dozy
Uitgever: Lemniscaat, 164 pagina’s, hardcover.