logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Georganiseerde werkplek inrichten: 4 tips

Je werkplek kan al gauw een rommeltje zijn. Zeker als je in een groot kantoorgebouw werkt, of je werkplek met veel collega’s moet delen. Het is echter raadzaam om een georganiseerde werkplek in te richten, aangezien dit voordelig is voor je concentratie en productiviteit. Het kost je wellicht wat moeite, maar met déze tips creëer je op eenvoudige wijze een nette werkplek.

Spullen labelen

Een waterfles, pennen, harde schijven of kladblokken: je hebt behoorlijk wat spullen in gebruik op je kantoorplek. Merk je dat je die spullen snel kwijtraakt, bijvoorbeeld omdat je collega’s er met jouw kladblok vandoor gaan? Het is slim om je spullen te labelen. Maak naamstickers, zodat meteen duidelijk is wat van jou is. Dat is bijvoorbeeld ook een uitkomst als je dezelfde waterfles of beker hebt als een andere collega. Zo ontstaat er in ieder geval geen verwarring. Draag je ook werkkleding tijdens je werkdagen? Dan zijn kledinglabels een ideale keuze, waar je ook je naam of andere informatie op kunt zetten. De labels kunnen gewoon in de wasmachine.

Voldoende opbergruimte

Het labelen van je spullen is dus een belangrijke eerste stap: zo houd je alles netjes bij elkaar. Daarmee ben je er echter nog niet helemaal. Als alle spullen maar wat rondslingeren, geniet je nog altijd niet van een nette werkplek. Hierbij is het belangrijk dat je voldoende opbergruimte hebt. Denk aan een ladekast onder je bureau, of juist een ladeblok op je bureau. Hier kun je je spullen in kwijt als je ze niet gebruikt. Alles blijft stofvrij en je bureau blijft leeg – dat is bevorderlijk voor de concentratie.

Tijdig opruimen

De bergen papier stapelen zich al snel op. Plan daarom wekelijks of maandelijks een opruimmomentje in, waarbij je je hele bureau naloopt en weggooit wat je niet meer nodig hebt. Van kladblaadjes tot lege pennen: opgeruimd staat netjes. We hebben de neiging om onze bureaus soms bomvol te laten staan, maar daar ga je niet productiever van werken.

Minimaliseren van je werkplek

Het helpt dus om regelmatig de papieren op te ruimen die je niet meer in gebruik hebt. Dat is niet het enige dat je kunt nakijken en opruimen! Het minimaliseren van je werkplek kan nog een stap verder gaan. Haal eens alle lades leeg, en inventariseer welke spullen je allemaal bewaart bij je werkplek. Wellicht heb je wel tien pennen en drie nietmachines tot je beschikking. Dat is wel wat veel van het goede. Bewaar bij je werkplek enkel de spullen die je écht in gebruik hebt – en geef de rest een ander plekje.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.