logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Dit zijn de geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie

Na meer dan een jaar pandemie, klinken dingen die voorheen normaal klonken nu bijna als een vage herinnering. Om erachter te komen wat we het meest hebben gemist, vroeg Jabra, internationale aanbieder van communicatie- en geluidsoplossingen, mensen van over de hele wereld naar de geluiden die ze missen. Het grote luistergeluk blijkt in kleine dingen te zitten. De Nederlandse top 5 bestaat uit:

  • Geluid van bestek en gepraat in een restaurant – 61 procent
  • Livemuziek bij een concert – 60 procent
  • Applaus in een theater – 54 procent
  • Café geluiden – 53 procent
  • Gespetter en gelach bij het zwembad – 51 procent

Verrassend genoeg scoorden de geluiden in de sportschool niet hoog, wat erop wijst dat de pandemie een welkome onderbreking betekende van het gehijg en gepuf dat met trainen gepaard gaat. Slechts 28 procent van de deelnemers gaf aan dat ze de geluiden van de sportschool misten.

Het muzikale erfgoed van Europa lijkt onze voorkeuren te hebben beïnvloed; meer dan driekwart van de Italianen (77%) mist muziek tijdens een concert, op de voet gevolgd door 73 procent van de Spanjaarden en 60 procent van de Nederlanders. Uit het onderzoek bleek zelfs dat livemuziek het geluid is dat overal ter wereld het meest wordt gemist.

Geluk zit in de kleine dingen

Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar, maar heeft de meeste mensen meer waardering doen krijgen voor de kleine dingen in het leven. Dit is terug te zien in de geluiden die mensen hebben gemist. Het zal niemand verbazen dat gespetter en gelach bij het zwembad hoog genoteerd staat, naast het geluid van het nachtleven. Nederlanders zijn dol op horeca en vakantie; nu meer dan ooit. Extra interessant is, dat geluiden die vroeger onopgemerkt zouden zijn gebleven, nu lijken te worden begeerd: zoals het lawaai van het verkeer en het geluid van drukke straten.

Het gebrek aan sociale interactie is ook als een gemis uit de onderzoeksresultaten naar voren gekomen. Vooral respondenten tussen de 16 en 34 jaar gaven aan vaker een koptelefoon te hebben gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie.

“Ons leven veranderde snel toen de pandemie toesloeg. Nu, meer dan een jaar later, hebben mensen nagedacht over hoe hun leven er nu uitziet. Geluid speelt een belangrijkere rol in ons dagelijks leven, meer dan mensen misschien zouden denken. Dit onderzoek toont aan dat geluiden die eerder alledaags of onopgemerkt leken, nu actief worden opgezocht.”

Claus Fonnesbech, Senior Director bij Jabra

Muziek is populair tijdens de pandemie

Hoewel een groot deel van de wereld livemuziek mist, lijkt het erop dat zij hun verlies hebben willen goedmaken door hun eigen huiskamerconcerten te organiseren. Bijna de helft (45%) van de respondenten in Nederland geeft aan sinds het begin van de pandemie meer naar muziek te zijn gaan luisteren. Ook podcast waren populair. Van de ondervraagden tussen de 25 en 34 jaar gaf 32 procent aan méér naar podcasts te hebben geluisterd dan voorheen.

Gewend aan de stilte

Hoewel we veel geluiden uit ons dagelijkse leven van vóór de pandemie missen, zegt 33 procent van de mensen dat zij na de pandemie de voorkeur zullen geven aan rustigere locaties, tegenover 24 procent die de voorkeur zegt te geven aan locaties met veel rumoer en lawaai. Van de Nederlandse deelnemers die de voorkeur geven aan stilte, zegt 37 procent dat ze hun eigen tijd en ruimte nog meer zijn gaan waarderen, en maar liefst 47 procent dat ze simpelweg aan de huidige situatie gewend zijn geraakt.

Van de ondervraagden die de voorkeur geven aan lawaaierige momenten, geeft 3 op de 4 (75%) aan dat de reden hiervoor is dat ze terug willen naar de ‘normale’ drukte. Over het geheel genomen willen vooral de 55-plussers terug naar de drukte van het oude normaal (95%).

Op zoek naar coole gadgets?

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.