Ben jij ook gek op wetenschap?

gek op wetenschap De wereld om je heen zit maar raar in elkaar. Er zijn zo veel natuurwetten die met elkaar zijn verweven dat er soms dingen gebeuren die je maar moeilijk kunt verklaren. Gelukkig zijn er boeken genoeg die je een tipje van de sluier oplichten, zoals het boek Gek op wetenschap. Hierin lees je van alles over onze planeet en het heelal, van mens tot dier, van plant tot energie, kracht en beweging, van natuurkundige principes als zwaartekracht en magnetisme, van wiskunde tot scheikundige reacties. Maar dat is natuurlijk hartstikke saai, zul je nu denken. Leren, dat doe ik wel op school! En dat is ook heel goed 🙂 maar er is meer dan alleen school. Daar kom je maar tot een bepaalde hoogte, en niet verder. Dit boek vertelt je niet alleen aan de hand van vet veel tekeningen en foto’s hoe het allemaal werkt, maar je kunt ook proefjes doen die het je laten zien. En zien is geloven, toch?

Kies je wetenschap

Het aantal onderwerpen in dit boek is heel erg ruim. Dat is een pluspunt voor als je heel veel wilt leren, maar een nadeeltje als je juist heel veel over bijvoorbeeld elektriciteit wil weten. Ben je echter uitgekeken op een bepaald onderwerp kun je in Gek op wetenschap wel snel overstappen op een nieuw onderwerp. Ieder thema is onderverdeeld in kortere onderwerpen, die telkens uit twee pagina’s bestaan. Die zijn mooi vormgegeven, waarbij de tekeningen en foto’s de tekst goed ondersteunen. Vaak lees je ook wie een bepaalde uitvinding of ontdekking heeft gedaan, wat leuk is om te lezen. Het boek is geschreven door echte wetenschappers, wat je vooral terugziet in de termen die in het boek gebruikt worden. Meestal worden ze meteen uitgelegd maar soms kom je die wetenschappelijke termen ook tegen in de titels van de hoofdstukjes – niet zo’n handige plek. Achterin vind je een woordenlijst met moeilijke woorden, waarin je de betekenissen kunt terugzoeken. Heb je de smaak te pakken? Dan vind je achter in het boek ook en lijst met beroepen die met de verschillende wetenschappen te maken hebben.

Gek op wetenschap Deltas uitgeverij, 252 pagina’s, hardcover. Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: vanaf 11 jaar. ISBN: 9789044744972