Boek recensie: Gek, Gaaf, Geweldig! Tim Flannery

Tim Flannery is een echte natuurliefhebber. Hij heeft al heel wat boeken op zijn naam staan, waarbij hij de hele wereld over reist en mensen laat zien hoe mooi de wereld wel niet is… en dat we d’r bijzonder voorzichtig mee moeten omgaan. In het boek Gek, Gaaf, Geweldig laat hij een aantal heel bijzondere dieren aan je zien en vertelt hij waarom die beesten zo bijzonder zijn.

Creepy, smerig of machtig

Die redenen kunnen alle kanten op gaan. Soms is het gewoon indrukwekkend hoe sterk een pantser is, of wat voor bijzonder eetgewoontes een bepaald dier heeft. Door het boek heen worden heel wat verschillende dieren besproken. Denk daarbij aan bekende dieren zoals otters of dolfijnen, maar ook wolven, tijgers en primaten komen aan bod. Er zijn zelfs een aantal heel bijzondere dieren die besproken worden, zoals solendons, basilisken, luiaards en hoatzins. Nieuwsgierig geworden? Dan raad ik je aan om dit boek eens in de boekwinkel te bekijken!

Bonte verzameling aan feitjes

Een boek als dit nodigt uit om heel veel weetjes en feitjes te delen. Veel van dit soort informatieve boeken laten een grote afbeelding zien met verschillende korte kreten en statistieken. Gek, Gaaf, Geweldig pakt het iets anders aan. Ook hier zie je grote afbeeldingen van de vogels, met de informatie in verschillende kaders verspreid. Deze zijn echter wel in een verhalende vorm: je leest echt de informatie over de verschillende dieren. Een groot pluspunt, hierdoor is het namelijk net alsof Tim Flannery zelf informatie geeft over de verschillende dieren. Niet alleen de informatie is bont en kleurrijk: ook de vormgeving is anders dan je misschien zou verwachten. De dieren zijn weergegeven als strakke illustratie en de informatie wordt weergegeven in stoere kleuren en lettertypes.

Ga direct naar Gek, Gaaf, Geweldig! op BOL.com.

Recensie over Gek, Gaaf, Geweldig!

Informatieboeken over dieren spreken altijd tot de verbeelding. Weetjesgoeroe Tim Flannery zorgt er in dit boek voor dat je je geen moment hoeft te vervelen. Hij weet bijzondere feitjes te melden bij een grote diversiteit aan dieren, waarbij er een aantal dieren tussen zaten die zelfs ik nog niet kende. De vormgeving van het boek was even wennen. De donkere kleuren en grove illustraties spreken tot de verbeelding, maar zijn onderscheidend van andere informatieve boeken. De illustraties geven dan wel de mogelijkheid om ook grappige afbeeldingen te gebruiken, waarbij de dieren soms menselijke eigenschappen toebedeeld krijgen. Een geweldig boek om de wereld op een andere manier te ontdekken.

Gek, Gaaf, Geweldig!,
Illustrator: Sam Caldwell
Uitgever: Lemniscaat, 256 pagina’s, hardcover.