Boek recensie: Het geheim van Edison, Neal Shusterman en Eric Elfman

Na het spannende verhaal van De Accelerati 1: De Erfenis van Tesla kon ik niet wachten om in het tweede boek te beginnen. Inmiddels heb ik dat boek uit en is het weer wachten op het laatste deel uit de reeks, De Toekomst van Hawking. In ieder van de boeken speelt een belangrijke wetenschapper de hoofdrol, hoewel de rol van Edison in dit deel behoorlijk klein is, moet ik zeggen.

Voortborduren

In Het Geheim van Edison wordt vooral voortgebouwd op de avonturen uit De Erfenis van Tesla en gaan Nick en zijn vrienden op zoek naar de andere verloren voorwerpen die Nicola Tesla ooit heeft gemaakt. Toen Nick namelijk in het oude huis van Tesla kwam wonen, vond hij op zolder tal van vreemde apparaten waar hij niets mee kon. Hij verkocht ze tijdens een garage sale bij zijn huis. Veel mensen werden op mysterieuze wijze aangetrokken door de machines, maar niemand wist dat ze bijzondere eigenschappen hadden… eigenschappen die niet altijd prettig of veilig zijn! Gelukkig ontdekten Nick en zijn vrienden op tijd dat er iets vreemds aan de hand was met de voorwerpen en probeerden ze de items stuk voor stuk terug te krijgen… met wisselend succes.

Accelerati

Inmiddels worden ze op de huid gezeten voor de Accelerati, een geheim genootschap in pastelkleurige pakken die de voorwerpen willen gebruiken om er flink geld mee te verdienen. Ze willen alleen maar meer macht, en dat is niet iets waar Nick en zijn vrienden achter kunnen staan. Ze moeten dus kostte wat kost voorkomen dat de Acceleratie de voorwerpen in handen krijgt. Dat is waar het in Het Geheim van Edison vooral om draait: de spanning tussen de kinderen onderling (eentje is er zelfs overgelopen naar de Acceleratie, Nick en Cailtlin hebben een fikse ruzie… mede door Nicks obsessie door de N.I.K.S). Tussen die spanningen door moeten ze bovendien nog heel wat voorwerpen terug zien te krijgen, voordat de wereld ten onder gaat aan het vreemde, magnetische veld dat om de aarde hangt!

Ga direct naar Het geheim van Edison op BOL.com.

Recensie over Het geheim van Edison

Na het spannende en verrassende eerste deel, valt Het Geheim van Edison een tikje tegen. Er worden een aantal nieuwe elementen geïntroduceerd in het verhaal, maar dat neemt niet weg dat het een tikje langdradig wordt. Ondanks de bemoeienissen van de Acceleratie gebeurt er net wat te weinig om het verhaal dezelfde dynamiek te geven als het eerste deel. Dat is heel erg jammer, maar volgens mij worden er een aantal schaakstukken klaargezet voor een knallende (letterlijk!) finale!

Het geheim van Edison,
Uitgever: van Goor, 336 pagina’s, paperback.
Vanaf: 11 jaar. ISBN: 9789000373086. Prijs: 17.99 euro.