Boek recensie: Het geheim van de Zwarte Koning, Wieke van Oordt

Het geheim van de Zwarte KoningDe boekenserie Het Geheim heeft inmiddels al een lange geschiedenis. Er hebben verschillende schrijvers aan de serie geschreven, wat het een interessante serie maakt voor boekenliefhebbers, maar ook voor lezers zelf: die kunnen vertrouwen op een spannend en mysterieus verhaal dat niet al te lang is, terwijl ze kunnen proeven van de schrijfstijl van een andere auteur. Het geheim van de Zwarte Koning is geschreven door Wieke van Oordt en draait helemaal om schaken.

Mysterieus geheim

In Het Geheim van de Zwarte Koning draait het om Bik. Een slimme jongen die bij een schaakclub zit – De Zwarte Koning. Hoe lang hij dat nog kan doen is onzeker, want de schaakclub is failliet. De leden proberen plannen te bedenken om de club nog open te houden, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Bik zelf heeft echter andere problemen aan zijn hood. Hij merkt namelijk dat hij in de gaten wordt gehouden door vreemde mannen. Die zijn gekleed in het zwart, met een zonnebril op. Zelfs als het regent! Wie zijn die mannen, en waarom houden ze hem in de gaten?

Alledaags

Ondanks die spannende gebeurtenissen in het leven van Bik, die hij samen beleefd met zijn vriendinnetje Mei-Ling, blijft het verhaal redelijk gewoon. Tenminste.. als je de mysterieuze hooggeplaatste vriend van Bik niet meetelt 😉  die regelmatig terugkomt in het verhaal. Omdat Bik echter heel gewoon blijft is het een herkenbaar boek voor kinderen, ook al ben je nog niet zo’n fan van schaken of weet je er zelfs helemaal niets van af. Het had wat dat betreft net zo goed over freerunnen kunnen gaan, of kung-fu (hoewel de weetjes en feitjes dan anders waren geweest, ik weet het, ik weet het) maar ik bedoel: de sport wordt als kapstok gebruikt voor het spannende verhaal. Je hebt geen kennis nodig van schaken zelf. Lees, geniet en blijf lezen tot je bij de laatste pagina bent. Maar dat zal niet zo moeilijk zijn!

Conclusie over Het geheim van de zwarte koning

De Zwarte Koning is een schaakclub die bijna de deuren moet sluiten. Bik is lid van deze club en komt er graag. Hij wil kostte wat kost voorkomen dat de deuren sluiten! Maar er is meer aan de hand: Bik wordt al een tijdje gevolgd door mysterieuze mannen met zwarte zonnebrillen… wat is er toch allemaal gaande? Het geheim van de Zwarte Koning is een spannend boek voor jonge lezers die van het begin tot het eind gekluisterd zullen zijn aan het verhaal. Het is vlot geschreven, herkenbaar en goed voorzien van illustraties.

Door:
Score: Het geheim van de zwarte koning krijgt 8 van de 10 punten.

Het geheim van de zwarte koning,