Gamen hoort bij het dagelijks leven. Soms is het lastig te bevatten hoe snel die ontwikkelingen zijn gegaan. Waar ik vroeger nog uren doorbracht met LEGO, Playmobil en klei, draait nu een groot deel van de vrije tijd om gamen, social media en YouTube. En ik heb natuurlijk niets met die nieuwe manieren van vermaak. Ik begrijp ze en het trekt ook mij als volwassene aan. Toch blijft het lastig om kinderen bewust te maken van het feit dat er meer is tussen slapen en eten dan alleen het magische beeldscherm! Wij probeerden de GameTimer uit om een stukje bewustwording aan te wakkeren en afspraken te maken.
Regels afspreken over beeldschermtijd
Een van de belangrijkste dingen van het omgaan met gametijd (en in dit geval het instellen van de GameTimer) is wel de afspraak over de tijd. Die valt in dit geval niet alleen onder de categorie totale gametijd, maar ook in een deel waarin je afspreekt hoe lang ze achter elkaar mogen gamen. En dat verschilt natuurlijk per gamemethode. Zitten ze achter een console, dan is de gametijd achtereen niet zo belangrijk (hoewel afwisseling fijn, gezond en prettig is). Gebruiken de kinderen veelvuldig een smartphone of tablet, dan is het belangrijk om na iedere 20 minuten even iets anders te doen en afwisseling te zoeken. De GameTimer heeft hiervoor twee onderdelen: een gametijd, een pauzetijd en het aantal gametijden. Spreek je bijvoorbeeld een uur gametijd per dag af, dan kun je die instellen op een heel uur, maar ook op drie sessies van 20 minuten, met 10 minuten pauzetijd, of vier sessies van 15 minuten met minstens een paar minuten pauze… en ga zo maar door. De afspraken maak je samen, dat is belangrijk. Ook is belangrijk dat duidelijk is waarom de restricties er zijn.
De GameTimer in gebruik
De GameTimer ziet er uit als een oversized zandloper, en zo gebruik je hem ook. Groene kant naar boven? Dan begint de tijd te lopen. Rode kant naar boven? Dan stopt de timer. Leg je hem even op zijn kant? Dan pauzeer je hem. Handig als er even iets gevraagd wordt, een toiletbezoekje noodzakelijk blijkt of oma belt. De GameTimer geeft zelf met duidelijke, heldere pieptonen aan wanneer de gametijd er op zit, maar geeft ook een regelmatig seintje wanneer hij gepauzeerd is, als reminder om hem van de pauze af te halen (en misschien ook als seintje aan ouders dat-ie op pauze staat?) Wanneer de timer gestopt wordt, geeft hij ook gedurende een aantal seconden een patroon aan piepjes. Enerzijds vind ik dat signaal best lang, aan de andere kant is het ook prettig om duidelijk te weten wanneer de kinderen de timer stopzetten.
De GameTimer in de praktijk
In ons geval hebben we al van alles geprobeerd om de gametijd van de kinderen inzichtelijk te maken, van kookwekkers tot het instellen van een timer op Google Assistent. De GameTimer maakt het makkelijker en fysieker om de timer te zetten. Sinds we ze in huis hebben, worden ze vrijwel niet vergeten. Daarbij is het ook praktisch: beide kinderen hebben een timer, zodat ze allebei kunnen zien hoe ze die opmaken. En omdat ze allebei verschillende games spelen, hebben we ze ruim ingesteld op een uur, zonder pauzes. Die nemen ze zelf gelukkig wel, maar soms is een potje heel snel afgelopen.. en een andere keer duurt een leven wat langer. Om die restricties weg te nemen, hebben we ze daar de vrije hand in gegeven en bepalen ze zelf wanneer en hoe lang ze gamen – binnen de door ons afgesproken tijdsrestrictie.
Controle voor gamer en ouder
Een van de belangrijkste dingen van de GameTimer vond ik wel dat kinderen zich bewust zijn van de verstreken tijd. Voorheen keken ze op de klok en blijkt het onthouden van een tijd toch knap lastig (‘ja, ik was ongeveer om drie uur begonnen’, terwijl ik als ouder toch echt meen dat het kwart voor drie was). De GameTimer laat daar geen twijfel over mogelijk en is onverbiddelijk. De tijd staat op een klein schermpje en loopt langzaam af. Kinderen kunnen dus direct zien hoe lang ze nog hebben, en hoe lang ze al verbruikt hebben. Voor de laatste 10% (daarover dadelijk meer) van hun gametijd begint, klinkt er een geluidssignaal, waardoor kinderen weten dat hun tijd er bijna op zit. Tijd om af te ronden! Gebruik je verschillende gamemomenten, dan is de timer niet eerder te gebruiken dan wanneer de ingestelde pauzetijd verstreken is. Als ouder/verzorger kun je gebruikmaken van de GameTimer app, waarop je kunt zien hoeveel tijd er verstreken is en hoeveel gamemomenten er verbruikt zijn. Als cijfertjesneuroot zou ik graag meer inzicht hebben, zoals: wanneer is er pauze genomen… en hoe laat? Wanneer zijn ze begonnen en gestopt? Hoe lang zijn ze over hun gametijd heengegaan? Maar dat zijn ontwikkelingen die nog kunnen worden doorgevoerd: voor dit soort statistieken ligt er een mooie basis.
Tijd in lichtjes
De GameTimer heeft een duidelijk zichtbaar schermpje waarop de tijd zichtbaar is. Maar deze timer is ook heel goed bruikbaar voor kinderen die deze tijd nog niet kunnen lezen. Er zijn namelijk tien ledlampjes in de GameTimer verwerkt, 5 boven en 5 onder de tijdweergave. Deze staan voor 100% van de gametijd. Naarmate de tijd verstrekt, dooft er een enkel lampje. Op het moment dat het voorlaatste lampje dooft, en er dus nog 10% van de tijd over is, geeft de timer een dubbel piepsignaal om aan te geven dat de tijd bijna verstreken is. Deze lampjes werken trouwens ook voor de pauzetijd: kinderen zien aan de lampjes hoe lang het nog duurt voor ze weer mogen gamen of een beeldscherm mogelijk gebruiken.!
Niet te streng
Door de GameTimer te introduceren, heb je een begin gemaakt om het gamen te reguleren en aan banden te leggen. Wees daar echter niet te streng en te strikt in. Sommige potjes duren nu eenmaal langer dan je had verwacht, het is knap lastig om een level of online match uit te kienen op de gametijd! En waar je de ene keer een paar minuten langer gametijd ‘inpikt’, zul je zien dat ze een andere keer zonder mokken eerder stoppen om dat weer te compenseren. Dat is het effect dat de GameTimer op het gedrag van je kinderen kan hebben!
Recensie over GameTimer
De GameTimer is een praktisch instrument waarmee kinderen meer inzicht krijgen in hun gamegedrag. Niet alleen in hun echte tijd, maar ook in hoe lang ze achter elkaar bezig zijn. Hiervoor moet je duidelijke afspraken maken (waarbij kinderen ook weer even goed moeten nadenken over gamen en de manier waarop ze dat doen). De timer zelf is groot en robuust, eenvoudig in gebruik en beschikt over een helder geluid (en schelle geluiden). Qua vormfactor had het wat mij betreft wat subtieler gemogen, de statistieken uitgebreider. Maar de basis? Die staat als een huis.
Score: 8
Informatie
GameTimer, GameTimerMeer weten? GameTimer
Prijs: 89 euro.
Op zoek naar coole gadgets?