logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Boek recensie: Gameboek: Schaduwkraai, Marcel Groenewegen

Soms kom je boeken tegen van schrijvers waarvan je niet wist dat het schrijvers waren. Onlangs verscheen er bijvoorbeeld een kinderboek van Marcel Groenewegen, bassis van De Kik. Na wat onderzoek blijft dat hij al een tijdje columns schrijft voor het Tilburgse Stadsnieuws (en een boek over de excentrieke zanger Armand) – hij heeft ook een opleiding journalistiek in Tilburg genoten (nou ja – in ieder geval afgemaakt). In zijn vrije tijd leest hij graag fantasy en sci-fi boeken en maakt hij tijd vrij voor Warhammer en Heroquest. Gameboek: Schaduwkraai is zijn eerste kinderboek.

Boek als ouderwetse game

Toen ik het boek oppakte, kwam bij mij een bekend gevoel naar boven drijven. Het gevoel van de ouderwetse adventuregames op de PC, zoals Hero Quest, Space Quest en andere verhalende avonturenspellen. Bij die spellen ging het niet zozeer om de imposante graphics (je moet indenken dat een aantal van die games gebaseerd waren op monitoren die slechts één of vier kleuren konden weergeven), maar vooral op de indrukwekkende verhaallijn en het gevoel van vrijheid en avontuur. Jouw personage liep rond door een onbekende wereld en kwam keer op keer voor nieuwe keuzes te staan. Welke stap ga je zetten… en wat is het gevolg voor jouw personage?

Bladeren maar

Het is lastig om zo’n concept te verplaatsen naar een boekconstructie. Een aantal schrijvers en boekenseries hebben dat eerder geprobeerd, met wisselend succes. Marcel Groenewegen heeft hierbij de juiste tendens te pakken. Het complete boek is namelijk opgedeeld in korte stukjes tekst, die zelden meer dan een derde pagina in beslag nemen (een paar verhalende fragmenten uitgezonderd). Ieder stukje tekst heeft een nummer gekregen. Na het lezen van een stukje tekst krijg je een nieuw nummer, waar je naar op zoek moet in het boek. Heb je keuzemogelijkheden, dan ga je naar het betreffende nummer dat achter jouw keuze staat.

Gamepersonage

Een flink aantal van die keuzes wordt bepaald door het personage dat je in het begin van het boek maakt. Wordt je een strijder, een spion of een magiër? En welke kwaliteiten geef je mee aan jouw personage? Kies je een onzichtbaarheidsspeuk voor je magiër, of ga je voor zakkenrollen en spoorzoeken? Genezen kan ook handig zijn… of denk je dat dit met een dosis intuïtie niet meer nodig is? Al die keuze en voorwerpen die je verzamelt tijdens jouw avontuur hebben invloed op het verhaal.


Recensie over Gameboek: Schaduwkraai

Het is duidelijk dat Marcel Groenewegen zich graag waant in een fantasiewereld vol monsters, trollen en magie. Het verhaal van Schaduwkraai staat al een huis. Het concept van een gameboek, met veel wisselende keuzemomenten en heel wat bladeren door het boek werkt (voor dit type boek) heel erg fijn. Zie het als de laadschermen van de oude games. Die waren ook niet erg, als je maar beloond werd door een spannend avontuur. En dat krijg je! Toch neemt het leesthempo door het bladeren behoorlijk af, en dat is jammer. Een ander minpunt is dat het boek wat statisch is geschreven, het had wat vlotter mogen zijn. De korte tekstfragmenten brengen ook een wat hoger ‘en toen’-gehalte met zich mee, maar dat was niet heel erg storend.

Score: 7


Informatie

Titel: Gameboek: Schaduwkraai
Auteur:
Illustrator: Maarten Donders
Uitgever: Witte Leeuw
Aantal pagina’s: 222
Type boek: Hardcover
Leeftijd: vanaf 10 jaar
ISBN: 9789493236264
Prijs: 15.99 euro

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.