Game review: WRC 8

Heb jij je ooit afgevraagd hoe coureurs zo snel kunnen rijden? Niet alleen op een circuitbaan (daar kun je nog min of meer op trainen), maar vooral in de rallysport vind ik het echt bizar. Hoe krijgen ze het voor elkaar, op wegen die nauwelijks groot genoeg zijn voor je auto? Misschien kom je er achter als je achter het (veilige, virtuele) stuur kruipt van een rallywagen in WRC 8.

Realistisch

Laten we één ding voorop stellen: WRC 8 is geen arcadegame. Het is realistischer dan ooit, met een authenticiteit die alleen mogelijk is met een licentie op de rallysport. Het is dus knap lastig om je auto op de weg te blijven houden, hoewel je behoorlijk kunt spelen met de moeilijkheidsgraad van de game. Na een korte eerste race geeft het spel aan welke hulpmiddelen zij adviseren om in te schakelen. Daar kun je aan meedoen, je kunt ook extra functies inschakelen of de lat wat hoger leggen en het spel wat moeilijker maken. Het is helemaal aan jou. Na die instelling kun je al meteen beginnen met het meedoen aan een toernooi, waardoor je jouw digitale racecarrière kunt verbeteren. Een mooie uitdaging, zeker als je bedenkt dat je auto ook gevoelig is voor schade en beperkingen van buitenaf.

Bekijk hier de trailer van WRC 8:

Carrière

Naast het succesvol voltooien van verschillende races, is de zakelijke kant van je carrière een belangrijk onderdeel van het spel. Er komt heel wat administratie en geregel kijken bij het verbeteren van je loopbaan, en WRC 8 maakt er – net als bijvoorbeeld Football Manager – geen geheim van dat het niet allemaal spanning en spektakel is. Houd je mailbox dus in de gaten, reageer op berichtjes en sluit de beste deals – dat zal je alleen maar helpen bij het behalen van grotere successen. Bovendien moet je goed zorgen voor je crew – die mensen worden ook een keer moe!

Race on

Achter het stuur is waar je echt wilt zijn en KT Racing weet dit, daarom voelt WRC 8 zo goed om te rijden. Luister naar de instructies van je bijrijder en in reageer zo snel mogelijk – dat geeft altijd een gevoel van opwinding in rallygames, maar het realisme van de officiële locaties geeft de game nog iets extra”s. De sneeuw en het ijs van Zweden bieden een vroege carrière-uitdaging, de gladde oppervlakken zijn ironisch genoeg een vuurdoop voor nieuwe bestuurders. Vechten tegen de elementen is de helft van de uitdaging voor rallyrijders, of het nu op het Zweedse ijs rondglijdt, door de vochtige modder van Wales snijdt of over de verraderlijk smalle, stoffige Italiaanse podia navigeert. Het is nooit gemakkelijk, nooit minder dan zenuwslopend, maar het voelt altijd goed om te rijden.

Ga direct naar WRC 8 op BOL.com.

Recensie over WRC 8

WRC 8 ziet er goed uit. De auto’s zien er realistisch uit, maar vooral de omgevingen en de omstandigheden in het spel maken het zo echt! Het voelt in WRC 8 echt alsof je in een rallyauto stapt, en dat is het gevoel dat je als gamer wil hebben. De adrenaline, de spanning en het plannen en verbeteren van je team maken alleen maar dat je het spel nog vaker wil spelen.

Info

WRC 8, Bigben
PS4, XBOX One, PC, Nintendo Switch, race.