Game review: Warhammer Chaosbane

We komen meteen ter zake, scheuren het pleister heel snel af en overwinnen langzaam de pijn: in een wereld waarin Diablo 3, Grim Dawn en Path of Exlie relatief goedkoop of gratis te verkrijgen zijn, heeft Warhammer Chaosbane geen groot bestaansrecht.

In ieder geval niet voor de 50 euro voor de basisversie en zeker niet voor een fikse 70 euro voor de Magnus-editie. En dat komt door de ontbrekende inhoud. De game is leuk op de beste momenten, draait zonder te crashen, de vier klassen spelen geweldig – maar na het eerste half uur wordt het spel langdradig omdat de nauwelijks bestaande content wordt uitgerekt zonder rekening te houden de maximale speelduur.

Het verhaal van Chaosbane

Keizer Magnus is vervloekt en dreigt de klok te luiden als we de daders die hem in deze toestand hebben gebracht niet snel uitleveren. Als Konrad Vollen de soldaat, Elontir de magiër, Bragi Axebiter de slachtende dwerg, of Elessa de boogschutter: het is aan jou om alleen of met je vrienden chaoscultivisten op te jagen, zoekend naar antwoorden. Technisch gezien betekent dit dat je telkens kerkers moet doorzoeken, monsters pletten, buit verzamelen en af en toe spullen pakken zoals stukjes kaart voor een zoektocht of wat extra bepantsering. Het verhaal is niet het vermelden waard – we rennen meestal achter een schurk aan die zijn handlangers blijft achtervolgen totdat we hem eindelijk pakken.

Weinig omgevingsvrijheid

In hoofdstuk twee vecht je bijna zonder uitzondering in de verwoeste stad Praag en voltooi je af en toe korte missies in het bos. De derde akte heeft ook slechts twee kerkerlocaties. Het vierde en laatste hoofdstuk biedt zelfs maar één omgeving. Heb je meegeteld? Dan weet je dat er in totaal zeven verschillende omgevingsvariaties voor een campagne zijn, die we in ongeveer acht uur op het normale moeilijkheidsniveau hebben voltooid. Het helpt niet dat naast “riolering” ook “bos met sneeuw” en “bos zonder sneeuw” tot het landschap behoren. Zodoende heeft bijna de helft van de kerkerruimten weinig Warhammer-flair.

Klasse klassen

De vier speelbare personages zijn allemaal leuk om mee te spelen. Ze zijn tot in de puntjes uitgewerkt, spelen allemaal uniek en bieden een intuïtief vaardigheidsysteem en een flexibele talent tree met verschillende ontwikkelingsmogelijkheden. We kozen bijvoorbeeld voor de boself. Die gebruik maakt van een boog, het gooien van messen, gif en vallen of maakt gebruik van bezweringsformules en het oproepen van Dryaden, die zich in de strijd mengen. De tovenaar werpt bliksemschichten en vuurballen. Als je van melee houdt, zijn de soldaat met zwaard en schild ideaal, of zwier je rond met de bijlen van je dwerg. Naam, uiterlijk en geslacht zijn voor elk figuur vastgelegd.

Ga direct naar Warhammer Chaosbane op BOL.com.

Recensie over Warhammer: Chaosbane

Houd je van hack & slash games, dan is dit een welkome afwisseling in het first-person shootergeweld dat je voornamelijk ziet in de schappen. Echter: voor dit bedrag krijg je niet heel veel waar voor je geld. Het is een eenvoudige game die je in een paar uur uitspeelt. Door het gebrek aan diepgang en variatie staak je de missie misschien zelfs al eerder.

Score: 6

Info

Warhammer Chaosbane, BigBen Interactive