Game review: The Sinking City

The Sinking City speelt zich af op een wel heel bijzondere locatie: een zinkende stad! Daar gaat het leven gewoon door (want… wat moet je anders?) tot het moment dat de stad op diens grondvesten schud door het gejammer van een oude god. Wat is er aan de hand? Gaat er iets gebeuren? Dat is wat iedereen op dit moment bezig houdt – en aan jou de taak om het mysterie op te lossen.

Schitterende wereld

Hoewel je een gezonken schat op allerlei manieren zou kunnen interpreteren, heeft Frogwares een geweldige prestatie geleverd om een complete stad te ontwerpen, compleet met koraal op straat, gemuteerde vissen en mensen met vissenkoppen. Daar moet jij op onderzoek uitgaan, in deze mooie wereld vol duistere grotten en mysteries die het daglicht al lang niet meer hebben gezien. Hiervoor moet je allerlei locaties opsporen, markeringen plaatsen, en vooral heel goed logisch nadenken.

Detective

in The SInking City is het aan jou – in de rol van Charles Reed – om mysteries op te lossen. Dat doe je door met zo’n beetje iedereen die je tegenkomt te praten en tijdens zo’n gesprek keuzes te maken. Zo verzamel je informatie en bewijsmateriaal die moet leiden naar De Grote Oplossing. En zoals een goed detective betaamd zullen sommige van die gesprekken op niets uitlopen, terwijl andere tips je een nieuwe kant op sturen. Daarbij krijg je een flinke hindernis voor je kiezen, want de stad is vergeven van Wylebeasts, die je geest flink overhoop kunnen halen, waardoor je flink paranoide kunt worden. Daardoor zul je een tijdje niet meer goed kunnen functioneren. Deze hallucinaties zijn trouwens geweldig uitgewerkt – heel grimmig sfeervol! Het zal echt je nekharen overeind doen staan. Toch zul je deze schepsels regelmatig moeten opzoeken, je hebt immers bouwmaterialen en kogels nodig om te kunnen overleven.

Bekijk hier de duistere trailer van The Sinking City:

Vechten omdat het moet

De gevechten in The Sinking City zijn net zo verontrustend als de grimmige sfeer. Je hebt geen tijd om rustig te mikken of een strategie uit te denken. Het is schieten, vechten, ontwijken… of een poging er toe doen. Vijanden zijn ontzettend snel of belagen je met alles wat ze hebben. Bereid je dus maar voor op wat knoppenrammen en frustraties als je een tegenstander tegenkomt die eigenlijk te sterk is voor je…

Paranormaal

Het vinden van de hints en aanwijzingen in het spel is redelijk simpel, hoewel de aanwijzingen zelf niet altijd duidelijk zijn. Gelukkig weet je personage er vaak genoeg van te brouwen, zodat de mysteries toch worden opgelost. Het blijft echter een kwestie van zoeken en speuren, deuren openen, met mensen praten, en dat is niet altijd even prettig. Daarbij kun je zo nu en dan wel gebruik maken van je paranormale gaven. Je kunt namelijk spieken in het dodenrijk – wat je tips en informatie kan verschaffen. Het spel geeft je daar subtiele hints voor – houd je ogen dus goed open!

Ga direct naar The sinking city op BOL.com.

Recensie over The Sinking City

The Sinking City is een bijzondere game. De sfeer en setting is briljant en heel goed uitgewerkt, maar de uitwerking van de game zelf laat te wensen over helaas. De npc’s bewegen alles behalve natuurlijk, de hints zijn vaak nietszeggend en het blijft een kwestie van klikken en speuren, praten en zoeken. Dat maakt het spel wat langdradig, met de hakkelige animaties van sommige npc’s als echte minpunten. Pluspunten voor de sfeer en de originele wereld met diens populatie.

Score: 6

Info

The Sinking City, BIGBEN