Game review: The Ascent

Als ik moet kiezen uit de verschillende gamegenres, hebben de actie-RPG in Diablo-stijl toch wel mijn voorkeur (hoewel ik ook graag fps-s speel, maar daar ben ik gewoon bar slecht in 😉 ). The Ascent is zo’n game, die het dankzij zijn dystopische stijl en bizar hoge moeilijkheidsgraad nog een tandje moeilijker maakt. Kun jij overleven in deze barre wereld, terwijl je belaagd wordt door hordes zombie-achtige schepsels? Laadt je wapens, kies je beste load-out en ga aan de slag!

Shooter

In tegenstelling tot de meeste games in dit genre, is The Ascent een twin-stick shooter, met weinig mogelijkheden voor melee aanvallen. Dat is best opmerkelijk, aangezien de meeste vijanden zich maar wat graag op je storten om een hapje van je te proeven… of twee. Het verhaal begint overigens pas goed nadat je het eerste level hebt doorkruist. Vanaf dat moment kom je in een chaotisch dorpje terecht waar je opdrachten kunt aannemen, je wapens kunt kopen of verkopen, upgraden of ombouwen. Het verhaal zelf is niet zo spannend, het gaat meer om het shooten en looten dan wat anders, maar dat is niet direct heel slecht: eerder een gemiste kans om het spel een diepere laag te geven.

Opstartfase

Hoewel het eerste leven het moeilijkst is – en het verhaal op gang komt na een lange rit naar de bovenwereld, duurt het even voor het ook daar goed en wel op stoom is. De uitdagingen en afwisseling zijn in die fase ver te zoeken, maar je maakt wel kennis met alle mogelijkheden en functies van het spel. Want alle standaard actie-RPG-elementen zijn hier: je kunt je personage maken en aanpassen, je wapens upgraden, maar ook je bepantsering en vaardigheden kun je op ieder front aanpassen met beloningen die je uit je (side) quests krijgt. Wapen- en vaardigheidsupgrades zijn hier de grote aandachtspunten, omdat je een aanzienlijke boost kunt krijgen op je gezondheid, herlaadsnelheid, energieniveau en andere dingen die een directe impact hebben op de gameplay.

Recensie over The Ascent

The Ascent is een wapenrijke actie-RPG, vermengd met een prachtige cyberpunk-ingeving. Het spel speelt prettig en toegankelijk, maar biedt jammer genoeg wat weinig diepgang. Op alle fronten, zowel het verhaal als het personage zullen je niet bijblijven. De vijanden zijn weinig afwisselend, in latere levels kom je er simpelweg meer tegen. Dat maakt het niet minder moeilijk, maar wel minder verrassend. De vuurgevechten en het ultra-geweld in een neon-doordrenkte wereld zijn wel cool – en het is ook tof dat je deze game als coöp game kunt spelen.

Info

The Ascent
Uitgever: Neon Giant