Game review: Sonic Forces

Sonic kennen we inmiddels allemaal wel. Het blauwe egeltje heeft – zeker voor een egel – een bovennatuurlijk hoge leeftijd. Misschien komt dat omdat hij zo snel kan rennen, dat hij te tijd weet te trotseren… ah, alleen Sonic en Chuck Norris zullen dat geheim ooit kennen. Anyway: Sonic Forces is de nieuwste game met onze blauwe snelheidsduivel in de hoofdrol, waarbij de oude vertrouwde platformstructuur wordt gecombineerd met een soort 3D omgeving die je vast wel kent van Sonic Colours.

Geld verzamelen

Zoals je gewend bent van de games van Sonic (een enkele uitzondering daargelaten) is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk muntjes verzameld, terwijl je een ingewikkeld parcours aflegt. Daarbij wordt je natuurlijk dwarsgezeten door de nodige vijanden en valstrikken, waardoor je goed moet opletten en vaak razendsnel moet reageren. De platformparcours hebben bovendien verschillende routemogelijkheden, waardoor je de meeste levels zonder problemen meermaals kunt spelen, voordat ze saai beginnen te worden.

Missies

Er is zelfs gewerkt aan een verhaallijn in Sonic Forces: in deze game is het Eggman gelukt om de macht over de wereld te bemachtigen en Sonic te verslaan. Samen met een paar vrienden begint hij een kleine strijdmacht (ah, vandaar de naam!) en gaan ze in de tegenaanval. Dat doe je in verschillende missies, die je langzaam over de hele wereld meenemen. Gelukkig is er genoeg te herhalen – er zijn geheime plekjes te vinden in iedere wereld, maar ook geheime missies vrij te spelen, bonuslevels en SOS-levels. Daarmee kun je je uren vermaken, dat is zeker. Gelukkig maar, want het originele verhaal is niet zo gigantisch lang en uitgebreid.

Persoonlijke ontwikkeling

Een andere coole feature van Sonic Forces is wel dat je een eigen personage kunt ontwerpen. Je kiest hierbij uit een aantal dieren, die ieder hun eigen speciale vaardigheden hebben. Heb je die eenmaal gekozen, dan kun je ‘m tot in de puntjes eigen maken. Door het spel heen vind je bovendien heel veel accessoires, waarmee je jouw personage nog cooler, stoerder, gaver en mooier kunt maken. Alleen dat, trouwens – de accessoires hebben geen echte meerwaarde qua vaardigheden.

Ga direct naar Sonic Forces op BOL.com.

Recensie over Sonic Forces

Sonic is terug – en hoe! De razendsnelle egel racet door de werelden, zoekend naar munten en een manier om Eggman te verslaan. Het spel is snel en chaotisch, zoals het hoort bij een Sonic-game, maar mist toch wel een beetje de bedieningselementen. De controller lijkt soms wat traag te reageren, Sonic stuurt ook niet altijd even prettig. Toch is het een vette game om te spelen, het is echt een stoer reactiespel.

Info

Sonic Forces, Koch Media
PS4, actie.