Game review: Robocop: Rogue City

Opgroeiend in de jaren 80, heb ik de hele hype rondom de eerste RoboCop-filmserie meegemaakt. Het is niet zo vreemd dat er jaren later een remake van is gekomen, maar de game Robocop: Rogue City kwam in mijn ogen wel als een verrassing. De game weet ook te verrassen met fantastische graphics, maar heeft ook een paar knelpunten. Laten we snel de straten schoonvegen!

Robocop

Even een paar stapjes terug, voor als je Robocop niet kent. Robocop is eigenlijk agent Alex Murphy, die tijdens een inval dodelijk gewond raakt. Gevalletje ‘niet meer te redden’. Hij wordt gebruikt in een soort experiment, waarbij het hoofd van Alex (met nog wat meer onderdeeltjes) in een robot worden gezet. RoboCop is dus een Androide robot. Zijn geheugen heeft hem door die hele operatie in de steek gelaten, maar soms komt er ineens een herinnering bovendrijven. Op zijn werk wordt hij gesteend door zijn partner Anne Lewis, een psycholoog en je krijgt regelmatig te maken met de informant Pickles.

Ga direct naar RoboCop films op BOL.com.

Fout verhaal

Nu waren de jaren 80 niet helemaal het crème de la crème als het gaat om correcte verhaallijnen of actiefilms. Onze vriend RoboCop is dan ook star en rechtlijnig en pakt ieder excuus aan om iedereen overhoop te schieten. Dat zul je in deze game dus ook meer dan genoeg doen, op zijn unieke, houterige manier. Want robots in die tijd bewegen natuurlijk niet soepel, die bewegen zoals de dans ‘The Robot’. Verwacht dan ook geen snelle actie. Onze held moet het vooral hebben van zijn full-body pantser, want snel draaien of rennen zit er echt niet in voor je.

Schieten maar!

In het begin wordt je flink geholpen door RoboCops help, die je helpt met het richten op je vijanden. Een target-lock is eigenlijk vanzelfsprekend en werkt heel erg prettig. Naarmate het spel vordert, ontgrendel je meer skills, zodat je zelfs kogels kunt laten afketsen op de omgeving om schuilende vijanden uit de tent te lokken. Het loont ook om op een later moment terug te keren naar omgevingen waar je bent geweest, zodat je kluizen kunt openen en aanwijzingen kunt scannen om jouw ‘moordenaar’ op te sporen. De actie en agressie van de film komt ook terug in de mogelijkheid om vijanden op te pakken en rond te gooien – of dat nu naar andere vijanden is, of gasflessen, van een gebouw of tegen het plafond. Je kunt soms ook voorwerpen uit je omgeving pakken en die gooien als extra wapen. Het is een toffe toevoeging, zo’n interactieve omgeving!

Obstakels

Er zijn ook keerzijdes aan deze game. Zo moet je heel precies navigeren en lang kijken naar objecten die je wilt pakken of gooien, je moet knoppen lang ingedrukt houden om een actie uit te voeren (zoals het oppakken van een wapen in het heetst van de strijd) en hoewel je door muren kunt lopen, zijn die kartonnen dozen soms bizarre obstakels! Daardoor voelt de game wat stroef en traag aan. Gelukkig is het bewegen van RoboCop recht-toe, recht-aan. Je kunt niet bukken, schuilen of springen. Je loopt, draait, schiet en gooit met alles wat je tegenkomt. Dat is tof en onverbiddelijk, maar haalt ook de diversiteit en variatie uit het spel.

Ga direct naar Robocop: Rogue City op BOL.com.

Recensie over Robocop: Rogue City

RoboCop: Rogue City is een bijzondere shooter. Hij ziet er fantastisch uit (de straten en gebouwen ademen een verlaten, vervallen omgeving), maar onze held is houterig en traag. Langzaam maar zeker leer je hem nieuwe trucjes, maar die geven niet voldoende variatie om er een leuke game van te maken. Toegegeven: het is tof om gewoon lekker te knallen en met alles te gooien wat op je pad komt, maar soms voelt het een beetje log en eentonig aan. De platte humor en de hoeveelheden gore zullen zeker mensen aantrekken.

Info

Robocop: Rogue City
Uitgever: Nacon