Game review: Pawarumi, Nintendo Switch

Op onze nieuwe refurbished Nintendo Switch is het natuurlijk zoeken naar coole games die je mee op pad kunt nemen. Pawarumi is zo’n game, die je lekker tussendoor kunt spelen als je even een paar minuten niets te doen hebt. Het is een retro shooter met een heel gave strategische basis en een aanzienlijk lastigere gameplay dan je zou denken.

Drie wapens

De basis van Pawarumi is als een alien shooter. Je vliegt met je vliegtuig over fantasiewerelden, schietend en knallend met drie soorten wapens. Die wapens hebben drie verschillende kleuren: een blauwe laser (Condor), een groene mitrailleur (Serpent) en rode raketten (de Jaguar). Ieder van je vijanden is overgevoelig voor één van deze types wapens. Het is aan jou om te bepalen welke dat zijn. Gelukkig wordt je daar flink bij geholpen, aangezien alle vijanden ook in kleurstellingen aan komen vliegen.

Kleurcombinatie

Nu is het zo dat de kleurencombinaties van je vijanden zorgen voor een boost aan jouw kant. Dit noemen de makers het Trinity-systeem. Zo kun je met de juiste combinatie Drain, Boost of Crush toepassen: bij de ene combinatie doe je meer schade, ontneem je energie om je schild te herstellen of bouw je jouw allesverwoestende superkracht op. En dat alles met dezelfde vijand – enkel een ander wapen…

Recensie over Pawarumi

Pawarumi is een ontzettend snelle space shooter, waarbij het vooral gaat om je reactievermogen. Onthoud jij alle combinaties en gebruik je ze op het juiste moment? Dan kun je bouwen aan je superkrachten, je schild herstellen en je vijanden in een oogwenk wegblazen. Gebruik je telkens de verkeerde opties? Dan heb je een flinke uitdaging om alle levels te voltooien. Je bent gewaarschuwd – dit is echt een heel uitdagende (en mooi uitziende) game.

Info

Pawarumi, Manufacture 43
Nintendo Switch, arcade.