Game review: Need for Speed Payback, EA Games

Need for speed paybackHard rijden is te gek. Alles langs je heen zien zoeven, scheuren door bochten, er zullen vrij weinig mensen zijn die daar niet van genieten. Ook al ben je ontzettend slecht in dit soort games, is het toch wel eens prettig om flink te gassen. Ik vind het persoonlijk jammer dat veel racegames proberen zo’n racegame zo realistisch mogelijk te maken. Dat maakt racegames onnodig moeilijk. Persoonlijk speel ik liever een goede arcade dan een goede simulator. Een niche in het genre, waar Need for Speed al sinds jaar en dag bovenaan staat. Zij combineren een realistisch uiterlijk met een geweldige gameplay en flink wat RPG-elementen. Wij kropen achter het stuur en gaven vol gas met Need for Speed: Payback. De vraag is: blijft het spel op de weg, of vliegt het al snel uit de bocht?

Verhaallijn

Wat de nieuwere titels van Need for Speed kenmerkt, is dat er een verhaallijn gevolgd wordt met een kleine (straat)racer die langzaam moet opklimmen binnen de markt. Races winnen, geld verdienen, upgrades kopen, dat soort werk. Een mooi format, maar als je het criminele circuit moet kruipen komt er wat meer nadruk op het verhaal dan wenselijk is: het verhaaltje is flinterdun en de cutscenes zijn niet echt briljant uitgevoerd. Maar ze doen goed dienst: ze plakken de verschillende race-onderdelen aan elkaar en laten je kennismaken met de verschillende personages en disciplines (straatracen, off-road, dragracen en driften) binnen de racewereld.

Ordehandhaving

Waar je met Need for Speed: Payback regelmatig mee te maken krijgt, zijn de ordehandhavers van Fortune City. Je bent tenslotte een crimineel, en die krijgt meer dan eens de politie achter zich aan! Daarbij mag je gebruikmaken van de enorme open wereld waar je mag doorheen crossen. De verschillende soorten auto’s hebben daarbij ook echt verschillende eigenschappen. Soms is het dan makkelijker om je tegenstanders stof te laten bijten, maar anderszins is het soms ook mogelijk je tegenstanders gewoon tegen de vangrail te beuken en op spectaculaire wijze over de kop te laten vliegen.

Upgraden

Een heel belangrijk onderdeel van Need for Speed: Payback is het upgraden van je auto’s. Je kunt verschillende nieuwe auto’s kopen van je zuurverdiende geld, ze upgraden met upgradekaarten die je kunt verdienen, maar je kunt ook vooral het uiterlijk aanpassen op alle mogelijke fronten. Spoilers, lampen, stickers, overspuiten… alles is mogelijk – zo lang je maar geld hebt. En dat verdien je weer met races. Leef je dus lekker uit! Daarbij moet je soms races meerdere malen spelen. Daar hebben wij overigens een geweldige oplossing voor bedacht: met meerdere mensen op 1 profiel spelen. Voor de één is een race wellicht saai aan het worden, voor de ander is het pas de eerste keer dat-ie ‘m racet. Probleem opgelost!

Conclusie over Need for Speed: Payback

Racen in arcade-stijl. Dat is waar Need for Speed om bekend staat, en ook dit keer stelt het spel je niet teleur. Je kunt genoeg upgraden en aanpassen, maar het geld komt niet heel snel binnen. Dat maakt het soms wat langdradig. Het verhaal is ook erg mager, maar gelukkig is het daar ook niet om te doen. Je kunt de tussenfilmpjes zelfs gewoon wegklikken zonder iets te missen. Geloof me – zo spelen de kinderen het ook en die komen zonder problemen verder. Maar: denk wel aan het upgraden van je voertuig. Dat zul je echt nodig hebben! Door: Score: Need for Speed: Payback krijgt 8 van de 10 punten.

Game info

EA Games
XBOX One, race. Prijs: 50 euro.