Game review: My Fantastic Ranch

Het is altijd leuk om in de huid van iemand anders te kruipen. Uit onderzoek blijkt dat sommige mensen zelf bijna meer op hebben met hun alter-ego uit de gamewereld dan met zichzelf. Zo’n vaart zal het met My Fantastic Ranch niet lopen – het is ook bedoeld voor casual gamers en is een bijzonder kind- en familievriendelijk managementspel. Lekker kleurrijk en schattig, met fantasiedieren als draken en eenhoorns om te verzamelen in jouw eigen ranch. Hoe cool is dat?

Makkelijk volgen

Het prettige aan My Fantastich Ranch is wel dat je vanaf het eerste moment bij de hand wordt genomen om je tekst en uitleg te geven over de bedoeling en de werking van het spel. Zo weet je precies wat je moet doen en hoe je geld kunt verdienen (en waar het aan wordt opgemaakt). Aan de andere kant is die uitleg ook weer niet bizar uitbundig en herhalend. Het word je verteld, en daarmee klaar. Dan is het aan jou om de ranch uit te bouwen tot een commercieel succes. Dat maakt dit spel ook interessant voor de meer ervaren gamer.

Schattigheidsfactor

Nu is het schattigheidselement misschien wel een struikelblok voor sommige gamers. Want hoewel het leuk is om een soort magisch vakantiepark in te richten en zoveel mogelijk geld te verdienen, is het toch niet stoer genoeg naar mijn smaak 😉 Aan de andere kant besef ik maar wat goed dat er een heel grote groep is die hiervan kan smullen. Ik vind het ook te gek dat er weer een wat moeilijker spel is voor jongere kinderen, waar ze ook echt bij na moeten denken.

Bekijk de trailer van My Fantastic Ranch

Wat moet je doen?

Het is eigenlijk heel eenvoudig: je krijgt een stuk grond en een opdracht: bouw een Fantastic Ranch! Die ranch moet namelijk bezoekers trekken die gebruik maken van jouw manege om lessen te volgen, de logeren voor langere verblijven en het meedoen aan toernooien. Dat brengt geld in het laatje, waarmee je weer nieuwe dieren kunt kopen, nieuwe attracties, nieuwe decoraties… noem het maar op. Je ‘koopt’ dus verschillende dieren om ze te trainen en er shows mee te geven. Je neemt personeel aan om de dieren te verzorgen en de studenten te begeleiden met de lessen. Zo bouw je een soort pretpark met fantasiedieren, waarbij je telkens zelf aan de slag moet om dieren met studenten te combineren, mensen toe te wijzen aan taken… en nog veel meer.

Waar moet je op letten?

Het is telkens zoeken naar de beste combinatie. En dat is nog best opletten. Je moet de dieren niet te veel inzetten, dan worden ze moe en bokkig, wat de resultaten niet ten goede komt. Je moet ook de juiste dieren bij de juiste studenten zoeken, de juiste verzorger bij de juiste taak… en nog veel meer. Niet dat het compleet misgaat als je dat niet goed doet, maar je verdient dan wel minder geld. Soms doen je dieren ook puberale dingen. Ze duiken de modder in, willen rodeorijden in plaats van een net rondje lopen… dan moet je snel ingrijpen. Doe je dat goed? Dan verdien je meer edelstenen, waarmee je zeldzame dieren kunt kopen en grotere faciliteiten kunt neerzetten.

Ga direct naar My Fantastic Ranch op BOL.com.

Recensie over My Fantastic Ranch

My Fantastic Ranch is ontwikkeld voor jonge gamers – en zet geweldig werk neer! Het is misschien een tikje té schattig, als er al zoiets bestaat, waardoor jongens het misschien niet zo snel zullen accepteren. Toch is het een heerljik managementspel met een fijne bediening, goede camerastandpunten en bovendien is dit een spel dat voor kinderen is gemaakt, waarbij ze zelfstandig aan de slag kunnen. Het spel behandelt ze niet op een kleinerende manier, maar geeft ze een paar handvatten en vooral de vrije hand om hun eigen ranch in te zetten en te kijken hoever ze (commercieel gezien) komen. Het heeft een fijne leercurve, Nederlands gesproken tekst en uitleg en heel veel fantasiedieren om te kopen, verzamelen en trainen. Veel plezier!

Info

My Fantastic Ranch
Uitgever: Nacon