logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Game review: Monster Hunter World


monster hunter worldEr zijn al miljoenen fans van deze game, en ook ik ben me er in gaan storten. Je weet immers maar nooit – misschien weten die miljoenen mensen wel waar ze ’t over hebben, nietwaar? Tot nu toe ben ik overigens nog een beetje sceptisch, maar daarover lees je zo dadelijk wel meer over. Eerst even beginnen bij het begin. Je bent een Monster Hunter, die in de vijfde divisie naar de Monster World afreist. Voor hij (of zij, afhankelijk van het personage dat je kiest) wordt je gekoppeld aan een sidekick en krijg je een schattige kat die glazig uit z’n ogen kijkt ter beschikking… en crasht het schip. Je moet op de basis zien te komen, waarbij je de absolute basisbeginselen te horen krijgt. Bewegen, schuilen, dat soort dingen. Een aardige kennismaking. En dan wordt je het diepe in gelanceerd. Door een duikboot, die al onder water is.

Steile leercurve

Dat is in het begin het meest frustrerende element aan Monster Hunter World. Aan de ene kant is het een game die ook ervaren Monster Hunters moet bekoren, maar nieuwbakken monsterjagers moeten het doen met een enorme steile leercurve. Je krijgt technieken en nieuwe functies wel uitgelegd in een tekstkader, maar eerlijk gezegd zijn die niet briljant duidelijk en helder, en kom je ze daarna niet meer tegen. Bij je eerste missies loop je met je wapentuig (waarbij je kunt kiezen uit 14 verschillende wapenvormen, die ieder compleet anders zijn) rond en kom je van alles en nog wat tegen aan plantjes en items die je kunt verzamelen. Maar waarvoor? En wat je nu precies met je kattenbeest kunt doen? Het is vaak terugzoeken en oefenen…

Monsterlijk

Wat wel ontzettend verslavend is, is dat je een enorme hoeveelheid monsters tegenkomt die niet voor de poes zijn. Je krijgt dus echte uitdagingen, keer op keer, waarbij je zelf moet ontdekken welke wapenuitrusting voor jou het prettigst werkt. Want hoewel ieder wapentuig eigenlijk maar een paar aanvallen heeft, kun je ze mixen tot tal van indrukwekkende combo’s, die bij ieder wapen anders zijn. Ga je voor het mega-gigantische zwaard, dan heb je een geweldige impact – maar een moddertraag wapen. De twee messen zijn daarentegen heel snel, maar doen minder damage… en brengen je wel heel dicht bij die gevaarlijke tanden. Ander verslavend element is de mogelijkheid om de wapens tot in de puntjes te upgraden met voorwerpen die je vind en die je uit je monsters scheurt. Daarmee kun je zelfs je eigen wapens maken, ieder met zijn unieke eigenschappen die je weer kunt aanpassen met andere elementen.

Conclusie over Monster Hunter World

Ik heb een haat-liefdeverhouding met dit spel. Aan de ene kant werkt het een tikje stroevig qua bediening en wat betreft de verschillende shops in de basis, moet je flink wat tijd steken in het leren omgaan met je wapens voor je er het meeste uit haalt en is het ontdekken, fouten maken en leren geblazen. Aan de andere kant is het ook wel een game met een veelzijdige diepgang: je kunt ‘m helemaal aanpassen naar je eigen smaak, items vinden en verzamelen, maken. Verpakt in een geweldig vormgegeven wereld met bizarre monsters.

Door:
Score: Monster Hunter World krijgt 8 van de 10 punten.

Informatie

Capcom
XBOX One, actie-rpg.
Prijs: 60 euro.

Ga direct naar Monster Hunter World op BOL.com.

Games koop je online bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.