Game review: Metro: Exodus

In onze wereld gaat het er niet bepaald rooskleurig aan toe, dat blijkt ook uit het dystopische verhaal van Metro: Exodus. Daar is de wereld slachtoffer geworden van een grootse oorlog vol kernwapens en rampspoeden. De wereld is een giftige plek om te wonen. Iedereen leeft opgesloten in een soort kampen, waar gasmaskers en beschermende kleding de enoge mogelijkheid zijn om te overleven. in een klein Russisch kamp heerst nog hoop. Jij, de hoofdpersoon van dit verhaal Artyom, koestert de droom dat er meer overlevenden zijn in deze troosteloze wereld vol monsters. Na een spannende botsing met een rebellengroep blijkt dat het geval te zijn. Er zijn meer overlevenden! En met die wetenschap komt ook meteen de volgende uitdaging: moet je daar wel zo blij mee zijn?

Strijd om de laatste restjes

Vanaf dat moment is het hek van de dam en ga je de wijde wereld in, zoekend naar andere overlevenden om een samenwerking mee aan te gaan. Dat gaat soms goed, soms niet. Er zijn immers ook groepjes mensen die alles liever voor zichzelf houden en niets willen delen, of die juist alleen maar misbruik van je willen maken. Hoe het ook zij, het is een spannende strijd om de laatste restjes in Metro: Exodus. Daarbij heb je trouwens niet alleen te maken met menselijke tegenstanders, want de gemuteerde dieren maken het leven nog een stuk moeilijker voor je.

Donkere en duistere wereld

Er zijn weinig regenbogen en cupcakes in Metro: Exodus, dat zal je duidelijk zijn. Opvallend is de wisseling tussen de binnenruimtes en de buitenwereld. Waar de buitenwereld eigenlijk een open wereld is, die je vrij kan ontdekken en verkennen, zijn de missies vaak gesitueerd in binnenruimtes. die behoorlijk krap en donker zijn. Fans van horrorgames zullen hier hun hart ophalen – wat een lugubere sfeer! Ook al loop je door lege gangen, de adrenaline druist op die momenten echt door je lichaam. Kruipend door smalle gangen, onder gevallen onderdelen heen, luisterend naar vreemde geluiden… creepy!

Verhaallijn

Er zit dus een flinke verhaallijn achter Metro: Exodus, maar dat verhaal komt niet echt helemaal van de grond. Vooral omdat jij als hoofdpersoon geen kik geeft tijdens de game, ook niet tijdens de tussenfilmpjes, wat een behoorlijke domper is. Zeker wanneer andere computergestuurde figuren wel met je proberen te praten en je daar een beetje glazig bij aankijken. Dat is trouwens nog een hiaat in het spel: hoewel de wereld goed in elkaar steekt en de wapens cool zijn om te bouwen (daarover dadelijk meer) zijn de tussenfilmpjes en de bewegingen van de karakters echt ondermaats. Heel erg jammer, want dat soort sfeerbepalende elementen zetten toch de kaders van het verhaal neer!

Arts en crafts

in Metro: Exodus is het vechten om de restjes, waarmee je moet zien te overleven. Het is natuurlijk een vervuilde wereld waarin je leeft, waarbij je afhankelijk bent van de juiste bescherming – op het gebied van lichaamsbescherming en zelfbescherming, waarvoor je afhankelijk bent van de voorwerpen die je vindt en verzamelt. Met alle voorwerpen die je vind kun je bestaande wapens tweaken tot je een ons weegt en een geweldig creatief wapen in elkaar zetten. Ook kun je met alle voorwerpen medicijnen, filters, werpmessen en bepaalde kogels maken. Het systeem is heel eenvoudig in gebruik, vooral dankzij het beperkte assortiment aan grondstoffen. Maar doe grondstoffen zijn wel bijzonder schaars. Maak dus keuzes tijdens het craften en gok wat je het meeste nodig hebt!

Recensie over Metro: Exodus

De sfeer in Metro: Exodus is grimmig en creepy. De smalle, afgesloten ruimtes laten je nekharen continu overeind staan. De gevechten zijn fel en moeilijk, de wapens laten het regelmatig afweten. Bovendien zijn wapens en kogels schaars. Doe er voorzichtig mee! Die spanning bouwt op tot spetterende scènes waarin je moet bewegen. De wereld zelf is mooi uitgebouwd, het verhaal had meer aandacht moeten krijgen, evenals de stemacteurs en de bewegingen van de NPC’s. Dat had de sfeer naar een hoger niveau kunnen tillen. Het blijft echter een geweldige combi tussen shooter en survival!